PRIVAT RYMDVERKSAMHET OCH RYMDTURISM.
Spacefaring Planet: Rymdekonomin är global. Kina håller som bäst på med att sända upp satelliter för att skapa ett eget GPS-system. Detta är ett bra exempel på vad organisationen Space Foundation skriver om i sin ”Space Report 2011”: Rymdverksamheten blir allt mer internationell. (Källa: Aviation Week & Space Technology. 2011-04-18) Den amerikanska ideella organisationen Space Foundation bildades 1984 för att främja rymdaktiviteter genom utbildning, stipendier, konferenser osv. Varje år ordnar man en stor rymdkonferens, National Space Symposium. Årets konferens hölls nyligen i Colorado och då släpptes en rapport som visar vilken bredd världens rymdverksamhet har uppnått. Från 1957 till 2010 har regeringar, företag och organisationer i 52 länder sänt upp en eller flera satelliter. De 75 största företagen i rymdbranschen fördelar sig på 26 länder. Nya rymdnationer. Mexiko och Syd-Afrika sänder upp sin första satellit, och dessa länder har nu skapat sin nationella rymdorganisation. Australien har länge samarbetat med andra länder i rymdsammanhang, men började 2009 skissa på en egen rymdorganisation och försöker utveckla sina höghastighetsflygplan till rymdskepp för suborbitala färder. Isle of Man är en ö som tillhör Storbritannien men är delvis självstyrande. Där har man skapat en organisation som på olika sätt ska stöda privata rymdföretag. Bl.a. har man sponsrat en konferens för de företag som tävlar om att bli först på månen med en privatbyggd farkost. USA, Kina, Indien och Ryssland. I ett nyhetsinslag på TV nyligen framställde man USA:s rymdframtid som att rymdfärjan slutar flyga, de flesta i rymdbranschen blir avskedade och Ryssland kommer sedan att vara den enda rymdnationen. Märkligt reportage. Sanningen är att den amerikanska bemannade rymdfarten har upplevt mångåriga pauser förut, t.ex. efter Apollo-projektet i väntan på rymdfärjorna och efter de två dödsolyckorna med rymdfärjan medan man förbättrade säkerheten. Nu blir det en paus igen mellan rymdfärjan och den nya rymdfarkost som redan börjat byggas. Om fem, sex år flyger NASA igen. Dessutom: Redan inom två år kommer amerikanska privata rymdskepp att frakta förnödenheter till rymdstationen. Kina sände upp 15 satelliter under 2010. Några av dem var början på Kinas eget GPS-system. (Det existerande GPS-systemet är amerikanskt och två system under uppbyggnad är ryska Glonass och europeiska Galileo. Det kinesiska systemet kommer att omfatta 35 satelliter, hittills har man sänt upp 8 st och ska fortsätta uppskjutningarna 2012. Indien har under många år satsat på satelliter som tillför nytta åt vardagslivet i Indien vad gäller jordbruk, utbildning, sjukvård m.m. men strävar nu efter att utveckla nya användningsområden. Man har sänt iväg farkosten Chandrayaan-1 som kretsade runt månen. Senare under 2011 ska man sända upp sin första astronomi-satellit, Astrosat. Och man hoppas förverkliga bemannad rymdfart under detta decennium. Ryssland passade på att offentligöra nya planer för sin rymdverksamhet vid 50-årsjubileet av Gagarins rymdfärd. Man vill börja sända farkoster till andra planeter, vilket man ju gjorde på Sovjet-tiden. Dessutom ska man eftersträva en större marknadsandel av världens satellituppskjutningar. Ryssland håller även på att bygga en ny stor bas för bemannad rymdfart i Sibirien. Avslutningsvis ett citat ur rapporten: "The space community continues to grow in size and scope, and the number and range of countries partaking in space-related activities continues to increase each year."
SpaceX lyckades idag sända upp sin raket Falcon 9 med rymdfarkosten Dragon. (2010-12-08) Den här raketuppskjutningen är speciell på en massa olika sätt. Vad företaget SpaxeX lyckats med är att upprepa något som bara de mest framgångsrika rymdnationerna gjort förut. Så här beskriver man själv sin prestation i ett pressmeddelande: "SpaceX launched its Dragon spacecraft into low-Earth orbit atop a Falcon 9 rocket at 10:43 AM EST from Launch Complex 40 at the Air Force Station at Cape Canaveral. The Dragon spacecraft orbited the Earth at speeds greater than 17,000 miles per hour, reentered the Earth’s atmosphere, and landed in the Pacific Ocean shortly after 2:00 PM EST. This marks the first time a commercial company has successfully recovered a spacecraft reentering from low-Earth orbit. It is a feat performed by only six nations or government agencies: the United States, Russia, China, Japan, India, and the European Space Agency."
DRÖMMEN OM ETT RIKTIGT RYMDSKEPP. (Källa: Aviation Week & Space Technology. 2009-01-26) Det finns ca 20 företag som just nu försöker bygga den nya typen av rymdfarkost. Bort med trestegsraketer – in med riktiga rymdskepp. Ett ”riktigt” rymdskepp lyfter med egen kraft eller möjligtvis med hjälp av ett flygplan eller ett enda raketsteg. Efter genomförd rymdfärd kan rymdskeppet återanvändas ett antal gånger. Några av de mest kända företagen i denna nya verksamhet heter: SpaceDev, Benson Space, Blue Origin, Rocketplane Global och Virgin Galactic. De nya företagen hoppas hitta ett billigare sätt att ta sig ut i rymden. Det gamla sättet innebär ju att man använder engångsraketer som ramlar ner och mestadels blir förstörda. Men det är inte säkert att en återanvändbar raket blir billigare. På Arielspace har detta varit uppe till diskussion tidigare. (Den artikeln finns att läsa längre ned på denna sida.) Det är inte troligt att de här företagen som bygger rymdskepp kommer att gå med vinst i början. Det mest lovande området verkar vara rymdturism. Här berättas lite översiktligt vad som är på gång… SpaceDev bygger rymdskeppet Dreamchaser som ska kunna ta nio passagerare. Spacedev vill utföra frakter till rymdstationen, men har inte vunnit NASA:s fulla gillande! Benson Space Corporation grundades av Jim Benson, tidigare VD för Spacedev. Han ville bygga en rymdturistversion av Dreamchaser, men år 2007 ändrade han sina planer. Den nya designen är en vidareutveckling av olika raketplan och flygplan som USA:s flygvapen experimenterat med: X-2, X-15 och T-38. Benson tror sig ha funnit ett sätt att bygga en billig rymdfarkost. Blue Origin vill ägna sig åt rymdturism och utvecklar därför ett rymdskepp som ska lyfta och landa vertikalt. Farkosten är avsedd för tre passagerare som ska befinna sig i ett utrymme högst upp. Företaget ska bygga ett antal prototyper som ska testas vid en rymdbas i Texas. Rocketplane Global bygger på sitt rymdskepp Rocketplane XP, en ny design som presenterades år 2007. Den nya farkosten ska kunna ta fem passagerare. De hittills nämnda företagen har ännu inte genomfört någon rymdfärd men alla lovar att flyga inom några år. Då intar ju företaget Virgin Galactic en särställning. Företaget vidareutvecklar en farkost som redan nått upp i rymden två gånger. Dessutom har Virgin redan en stor kundbas. 250 personer har redan betalat en handpenning på 20.000 dollar var. Dessutom har 80.000 personer hört av sig och visat någon typ av intresse. Innan Virgins rymdskepp SpaceShipTwo fraktat en enda kund har företaget redan dragit in ca 25 miljoner dollar. Om de andra företagen planerar att flyga inom några år så planerar Virgin Galactic att ha dragit igång regelbundna rymdturistresor år 2010. Redan det första året vill man genomföra 50 flygningar! Det återstår att se hur länge det dröjer innan rymdturistverksamheten går med vinst.
GÅR DET ATT TJÄNA PENGAR PÅ RYMDTURISM? Personal Spaceflight Federation har redovisat de amerikanska rymdturistföretagens ekonomiska resultat för 2007. (2008-10-19) Försäljning. De amerikanska företagen i rymdturistbranschen hade en sammanlagd omsättning på ca 250 miljoner dollar under 2007. Det var en ökning med 50 % från 2006. Företagens samarbetsorganisation heter Personal Spaceflight Federation och den kom med en rapport i maj 2008. Man hade givit marknadsundersökningsföretaget Tauri Group i uppgift att sammanställa rapporten. 19 företag ingick i undersökningen. Rymdturismbranschen hade 2007 en omsättning på 260 miljoner dollar. I undersökningen har man delat in omsättningsbeloppet i tre inkomstkällor: 1.försäljning, utveckling och stöd (206 miljoner) 2.tjänster (39 miljoner) 3.rymdturistföretagens försäljning av annat (15 miljoner) Större delen av beloppet, 206 miljoner dollar, utgörs således av försäljning, utveckling och stödtjänster. Här ingår farkosten Space Ship Two som Scaled Composite utvecklar för Virgin Galactic. Ett annat exempel är företaget SpaceX med raketen Falcon 9 och farkosten Dragon som delvis finansieras av NASA. I själva verket svarar bolaget SpaceX för större delen av omsättningsökningen från 2006 till 2007. Vid beräkningen har man ansett att raketerna Falcon 1 och Falcon 9 ska inkluderas eftersom slutmålet är bemannad rymdfart. Bolagen Kistler och Orbital har inte inkluderats eftersom de satsar på transport av förnödenheter till rymdstationen. Kategorin ”tjänster” drog in 39 miljoner dollar. Här inkluderas betalningen för en färd till rymdstationen med ryska Soyuz. Dessa flygningar bokas av företaget Space Adventures och kostar ca 20 miljoner dollar styck. Huvuddelen av biljettpriset tillfaller den ryska rymdorganisationen. I de 39 miljonerna ingår även bokningar hos Virgin Galactic för kommande rymdfärder. Rymdturistbolagen säljer även varor och tjänster som inte hör samman med kärnverksamheten – det är förstås ett sätt att dra in pengar för att täcka de höga utvecklingskostnaderna.
Rymdbeskattning och rymdjuridik: KAN SÄNKT MOMS GÖRA DET LÄTTARE ATT NÅ UT I RYMDEN? Källa: Space News. 2008-04-01. Moms. Som framgår av ett antal texter på Arielspace höll Rymdbolaget och Virgin Galactic presskonferens 1 april på Esrange. Den internationella rymdtidningen Space News hade sänt en egen reporter till presskonferensen. I sin artikel tar han upp en del som inte framgår av Rymdbolagets pressmeddelande. Det gäller frågeställningar kring beskattning och juridik! Sven Grahn talade på presskonferensen om de utredningar som Rymdbolaget gjort för att möjliggöra rymdturistresorna. Han pratade också on skatteproblem! Man hoppas få rymdturism klassat på samma sätt som de mindre raketer och de jättelika forskningballonger som man hittills hanterat. Verksamheten med dessa har en skatteförmån och det gäller moms. Det svenska pålägget för moms är 25 % vilket tydligen är högt vid internationell jämförelse. Man undersöker om rymdturismen skulle kunna ha lägre moms i likhet med ballongexperimenten. Juridik. Rymdbolaget har bedrivit sin verksamhet vid Esrange så länge att myndigheterna har haft tid på sig att utveckla vilka regler och lagar som ska gälla vid skador och risker för tredje man, t.ex. de boende i området. Samma regelverk borde kunna gälla för Virgin Galactics aktiviteter. Företrädare för rymdturistföretag i USA har sagt att marknaden till att börja med kommer att omfatta rika rymdintresserade personer. Tanken är att dessa resenärer ska skriva på ett papper där de intygar att de är medvetna om riskerna och att de inte kommer att stämma rymdbolaget om något går snett. Men om resenären dör i en rymdolycka kommer förmodligen dennes släktingar att stämma bolaget på astronomiska (!) belopp i alla fall. Spaceport Sweden och Virgin måste fundera på hur de ska parera detta. Man har ju också hela tiden frågeställningen om försäkringar. Kan Virgin försäkra sin farkost? Hos vilket försäkringsbolag kan rymdturisterna ta en försäkring? Mera juridik: Denna sommar, dvs 2008, kommer Virgin att testflyga sitt nya rymdskepp Space Ship Two. Därefter måste man övertyga en myndighet i USA, Federal Aviation Administration, om att de bör godkänna farkosten som kapabel att flyga. När man erhållit sitt certifikat från myndigheten kan man ta ställning till vilket datum de kommersiella flygningarna ska inledas. Enligt Virgins VD Will Whitehorn hoppas man kunna flyga 2009 från basen i New Mexico. Från Sverige skulle man kunna börja flyga år 2012 eller år 2013. Var Spaceport Swedens presskonferens på Esrange ett västgötaklimax? Av Ariel Borenstein. 2008-04-03 27 mars 2008 kom ett pressmeddelande från Rymdbolaget om att man skulle hålla en presskonferens 1 april om sina fortsatta planer för rymdturism. Jag var väldigt förväntansfull över vad som skulle tillkännages och ojade mig över att jag inte hade någon möjlighet att närvara. Men presskonferensen verkar mest ha blivit ett västgötaklimax. (Ifall ni inte vet vad ordet betyder så är det: Stora förväntningar byggs upp och så följer ett klimax som är en besvikelse, en bagatell) Svenska media struntade i händelsen. Inget på TV eller i dagspressen. Däremot väckte presskonferensen en del uppmärksamhet i utlandet. Ett antal större webbplatser publicerade Rymdbolagets pressmeddelande rakt av. Den stora rymdtidningen Space News sände en egen reporter. Men fanns det något nytt att rapportera? Tja, det vardagliga slitet med att bygga rymdskepp, ordna bostad och mat för rymdturisterna, förhandla med myndigheter osv går sin gilla gång. Så egentligen är det väl bra att det inte fanns några överraskningar att rapportera. Som Sven Grahn från rymdbolaget sa: ”Vi har inte stött på några större problem och vi räknar inte heller med att göra det.”
RYMDTURISM - HUR BLIR 2008?
(2008-01-09) ”Många som betalat handpenning är så ivriga att få komma ut i rymden att de skulle resa i en papperspåse om det var vad som krävdes!” 2007 var ett händelserikt år för privat rymdverksamhet. Hur ser det ut inför år 2008? Den privata rymdfarten måste lösa ett ganska stort antal problem innan den kan blomstra. Det svåraste är förstås att utveckla tekniken så att den fungerar. Men det finns också jordbundna problem: projekten måste finansieras och försäkras, och dessutom måste verksamheten följa lagar och myndighetsbeslut. Tidningen Space News har intervjuat ett antal nyckelpersoner inom den privata rymdbranschen om hur de ser på det kommande året. Här följer ett utdrag ur några av intervjuerna. Peter Diamandis, ordförande och VD för X Prize Foundation som finansierade det pris som ledde till den första privata rymdfärden. Organisationens huvudkontor finns i Santa Monica, Kalifornien: ”Vi behöver några vinnare. Några möjliga ”vinnande händelser” under 2008 kunde vara: bolaget Space X med Elon Musk i ledningen gör en lyckad uppskjutning av Falcon 1, Virgin Galactic visar upp sitt nya rymdskepp, något privat rymdbolag lyckas sända upp sin raket i omloppsbana, om många bolag konkurrerar om Google Lunar Prize (första privata månlandaren ger 30 miljoner dollar i prispengar.) Om vi bara kunde framstå som mer övertygande gentemot den finansiella sektorn och få tillräckligt stark finansiering för att driva ett framgångsrikt rymdprojekt! Om något rymdbolag blev tillräckligt framgångsrikt för att få sin aktiekurs att sticka iväg så skulle branschen förstås få stor uppmärksamhet.” Originalcitat från Peter Diamandis: ”You had Spacehab and Orbital Sciences go public as pseudo-commercial space companies. But they have been a flat stock price for 20 years. We really need someone to to have a Netscape event.” Ester Dyson, VD för EDventure Holdings med huvudkontor i New York, har investerat i XCOR Aerospace, Space Adventures, Constellation Services och Zero Gravity Corp. “Jag tror att det kommer att bli lättare att hitta finansiärer för rymdprojekt under 2008. Men jag tror också att de privata rymdbolagen kommer att göra tekniska framsteg under året. Förhoppningsvis kan någon rymdhändelse fånga allmänhetens intresse. Kanske någon filmstjärna gör en rymdresa? Under 2008 ska Richard Garriot, son till en astronaut, åka upp till rymdstationen. Kanske det är en sådan händelse som väcker extra uppmärksamhet? En enstaka händelse – eller en film – kan få intresset hos allmänheten att ta fart. Filmen You´ve Got Mail satte extra fart på användningen av e-mail. Kanske Virgin Galactic kan övertala något TV-bolag att låta en scen i en film utspela sig i suborbital bana.” Originalcitat från Ester Dyson: ”In 2008 we´ll see progress in actually building and testing spacecraft and components.” Alex Tai, VD för Virgin Galactic och ordförande för Personal Spaceflight Federation (en sammanslutning för företag som försöker bygga raketer, rymdfarkoster eller rymdstationer). ”Virgin Galactic fortsätter sitt samarbete med Scaled Composites för att bygga rymdfarkosten SpaceShipTwo och flygplanet White Knight 2 som ska lyfta upp farkosten till rätt höjd för start av raketmotorn. Företagen analyserar fortfarande vad som gick fel på basen i Mojave 2007 när utrustningen exploderade vid en test och några personer dog. Under 2007 har Virgin Galactic skrivit avtal med National Aerospace Training and Research Center i USA om att använda deras centrifug vid utbildningen av rymdturister. Virgin Galactic har hittills tagit in 31 miljoner dollar i depositioner från framtida rymdturister. Vi ska naturligtvis anstränga oss för att uppfylla resenärernas förväntningar, t.ex. erbjuda bra utsikt under resan och också ett hotell av hög klass under utbildningsperioden.” Originalcitat från Alex Thai: ” One of the shocks is that a lot of people just want to go…and they don´t care what it´s like. They´ll go in a brown paper bag because they just want to go into space!”
GOOGLE OCH X PRIZE FOUNDATION UTLYSER MÅNTÄVLING X Prize Fundation och Google erbjuder 30 miljoner dollar för privata månlandare. Källa: Aviation & Space Technology 17 september 2007. Företaget Google vill uppmuntra till privata månfärder! Bolaget samarbetar med X Prize Foundation som utlyst en tävling om vem som kan landsätta en obemannad farkost på månen. Tillsammans har de två utlovat 20 miljoner dollar i prispengar för det privata företag som senast före utgången av år 2012 kan landsätta en farkost på månen. Extra miljoner utlovas också för tävlingsdeltagare som kan klara ett antal andra uppgifter, t.ex. förflytta ett månfordon mer än 5 km på månens yta. Omedelbart efter att X Prize Foundation utlyste tävlingen 13 september anmälde sig den första deltagaren. Det är ett team från Carnegie Mellon–universitetet i Pittsburgh och består av ett antal forskare som framgångsrikt konstruerar robotar. Ordföranden för X-stiftelsen, Peter Diamandis, säger att ”tävlingen hjälper till att driva på utvecklingen av robotar. Månen är en tröskel till resten av solsystemet”. Och en av grundarna av Google, Larry Page, säger " vetenskapen tycks ha marknadsföringsproblem. Men vetenskap och ingenjörskunskap är det enda som kan skapa ökad produktivitet. Vi hoppas att denna tävling med sitt ambitiösa mål kan bidra till att förbättra människans villkor." Förutom prispengar för obemannad landning utlovas extra miljoner för det team som hittar is på månen, kan landa på samma ställe som tidigare bemannade färder eller kan sända hem bilder och filmer från månen. Om tidningen Aviation & Space Technology: Det är en internationell tidning som till större delen innehåller artiklar om civilt och militärt flyg men även en del artiklar om rymdindustrin.
FÖRETAG INOM RYMDTURISM TROR PÅ BRA UTVECKLING UNDER 2007. Källa: Space News "Personal Spaceflight Federation" bildad. Den framväxande industrin för rymdturism hoppas på flera framsteg under 2007. De amerikanska myndigheterna håller på att lagstifta om rymdturism, man diskuterar försäkringsregler för privata rymdresor, nya rymdhamnar byggs och flera bolag testar egna bärraketer och rymdfarkoster. Nyligen bildades i USA en organisation med namnet ”Personal Spaceflight Federation” (förkortat PSF). ”Vi står fortfarande på tröskeln, vi befinner oss i ett utvecklingsskede,” säger organisationens VD Bretton Alexander, som även är vice VD för bolaget Transformational Space Corporation. Organisationens kontor finns i Washington. PSF är ett samarbete mellan ett tiotal företag och organisationer som sysslar med rymdturism. Man vill skapa gemensamma regler och också bevaka kommande lagstiftning. Bland medlemmarna finns bolag som utvecklar raketer, bygger rymdhamnar m.m. Några exempel: Bigelow Aerospace som håller på att konstruera en uppblåsbar rymdstation. Space X, Spacedev, RocketPlane-Kistler och XCOR Aerospace som håller på att bygga bärraketer och rymdskepp. Inom några månader kommer de amerikanska myndigheterna (U.S. Federal Aviation Administration Office of Commercial Space Transportation) att bestämma vilka regler som ska gälla för den licens som krävs av ett företag som vill sända upp passagerare i rymden. Reglerna ska dels skydda allmänheten, dels skydda passagerarna. Passagerarna -"Space Flight Participants"- måste kunna göra sig en bild av hur bra säkerheten är vid resan. PSF förutspår fortsatt forskning och utveckling på ett antal farkoster och rymdbaser under 2007. "Vi tror på en första flygning under 2009." Organisationen anser att det behövs utveckling också inom områden som inte berörs av myndigheternas beslut om regler, t.ex. vad gäller försäkringar. Bretton Alexander säger: "Både rymdindustrin och denna organisation måste lägga en del energi på försäkringsfrågorna. Vi måste se till att det finns fungerande försäkringar till en rimlig kostnad. Vi måste se till att industrin för rymdturism kan överleva följderna av en olycka, för det är troligt att en olycka inträffar någon gång unde de första åren. Lysande utsikter för 2007. "Om 2007 kan fortsätta på samma sätt som 2006 slutade så kommer industrin för rymdturism att vara i god form", säger William Pomerantz, chef för X-price Foundation (som utlyste ett pris på 100 miljoner dollar som drog igång tävlingen om det första privata rymdskappet). Pomerantz berättar vad som är på gång inom rymdturismen: Företaget Blue Origin ska försöka bygga ett rymdskepp för suborbitala färder med passagerare. 13 november utförde företaget en obemannad testflygning av sin farkost Goddard. Blue Origin finansieras av Jeff Bezos, grundaren av internet-bokhandeln Amazon.com. Testflygningen skedde vid bolagets egen rymdhamn i Texas. Fler testflygningar kommer att utföras under 2007. I oktober hålls en tillställning som heter Wirefly X Prize Cup i USA. Där ska olika företag visa upp sina projekt inom rymdturismen.Man kan förvänta sig ett antal nyheter och överaskningar. I New Mexiko pågår planeringsfasen av Spaceport America. Här ska byggas en rymdbas som ska bli huvudkontoret för Virgin Galactic, Richard Bransons rymdbolag. Basen planeras ligga i närheten av samhällena "Sanning eller konsekvens" (!) och Las Cruces. 21 december förvärvade bolaget hyresrättigheterna till ett område på 72 kvadratkm. 3 april ska innevånarna i Dona Ana County i södra New Mexiko rösta om en speciell skatt som ska bidra till att finansiera rymdhamnen! Skatten skulle ge 6,8 miljoner dollar per år i 20 år. Det är inte bara Virgin Galactic som skulle använda Spaceport America. Även bolaget UP Aerospace har visat intresse. Bolagets första testflygning, från en annan rymdhamn, misslyckades. Vid en suborbital färd störtade rymdskeppet Space Loft XL efter 90 sekunder. Också det brittiska bolaget Starchaser Industries vill använda Spaceport America. Bolaget håller på att utveckla farkosten Thunderstar, och man hävdar att man kan ta upp betalande passagerare redan 2009. En tjänsteman på FAA, Patricia Grace Smith, säger att 2007 kan bli ett avgörande år för rymdturismen." Under året kommer aktiviteten att öka, med affärsplaner, tillverkning, testflygningar osv. Vi kommer allt närmare den dperiod då bemannade flygningar inleds. Den springande punkten för allt detta är säkerheten. Alla i branschen är överens om att säkerhet är det viktigaste målet. När man lyckats göra rymdfärderna tillräkligt trygga kommer rymdturismen att accepteras av allmänheten i så hög grad att den blir rutin. Så testerna av de blivande rymdskeppen är förstås viktiga och vi kommer att se mer av detta under 2007."
EN PRIVAT RYMDSTATION...NÄSTAN Källa: Space News. 2 juli 2007. Bigelow Aerospace, USA, sände 28 juni upp en prototyp av en rymdstation. Genesis 2, en uppblåsbar rymdstationsmodell, gick in i bana runt jorden. Ombord finns kameror som tar bilder både utanför och inne i rymdstationen. Genesis-2 för med sig ett antal föremål som tillhör betalande kunder, bl.a. souvenirer, levande insekter och ett Rymd-Bingo. Stationen sändes upp med en Dnepr-bärraket från den ryska missilbasen Yasny i regionen Orenburg. Enligt rapporter från Bigelow fungerar rymdstationen bra. Även Genesis 1, som sändes upp 12 juni 2006, fortsätter att att fungera.
SPACEPORT SWEDEN SKRIVER AVTAL MED VIRGIN GALACTIC.
Källa: Rymdforums web-plats. 26 januari 2007.
Privata rymdfärder håller på att bli verklighet. Nu kan Sveriges rymdindustri delta i denna utveckling.
26 januari invigdes Spaceport Sweden officiellt vid Kiruna flygplats av näringsminister och vice statsminister Maud Olofsson. Spaceport Sweden, som utgörs av en handfull Kiruna-baserade organisationer, startar sin verksamhet genom att teckna kontrakt med Virgin Galactic, världens första kommersiella rymdflygföretag som erbjuder allmänheten möjlighet att bli astronauter.
Enligt kontraktet skall parterna genomföra en studie rörande legala och driftsmässiga krav för uppsändning av Virgin Galactics farkoster från Spaceport Sweden. Målet är att studien skall resultera i ett driftsavtal som innebär att Spaceport Sweden blir Virgin Galactics första rymdbas utanför USA.
Den äldsta artikeln på den här sidan: DRÖMMAR OM RYMDEN.
Källa: Aviation & Space Technology. 30 oktober 2006.
Det säljs inte några aktier i rymdbolag ännu, men riskkapital och statliga pengar bidrar till att skapa en privat rymdindustri i USA.
Entreprenörer från rymdturismindustrin har samlats i Las Cruces för att delta i den rymdhisstävling som anordnas av organisationen X-price. Några av deltagarna berättar att de upplever ett mycket större intresse från riskkapitalister och banker nu när många projekt lämnat ritbordet och blivit till riktiga raketer.
Samtidigt har NASA ökat ansträngningarna för att gynna privat rymdfart helt enkelt för att man behöver hjälp i sina olika projekt: allt från astronautträning till experiment med farkoster på hög höjd där luften är lika tunn som på Mars.
Entreprenörerna tror att den privata rymdindustrin nu nått en kritisk gräns där det kommer att bli mycket lättare att hitta finansiärer. "Det här påminner mycket om industrin för fiberoptik". säger Greg Olsen, en man som blev förmögen på just den industrin och nu leder företaget GHO Ventures. "Vi sysslade med avancerad teknologi i årtionden men den var inte kommersiellt gångbar, och sedan hände något. Plötsligt spåddes fiberoptiken en strålande framtid och folk blev som tokiga av entusiasm och ville investera. Jag är övertygad om att den privata rymdbranschen nu står inför ett genombrott."
Olsen är inte bara en riskkapitalist. Vad som gör honom unik är att han själv varit ute i rymden. Han är en de hittills fyra privatpersoner som färdats till rymdstationen med en rysk Soyusfarkost. I oktober 2005 betalade han 20 miljoner dollar för att få vistas i 8 dagar på den internationella rymdstationen. Avtalet ordnades av rymdresebyrån Space Adventures. Han och de andra rymdresenärerna väcker hoppet om en rymdresemarknad. Suborbitala rymdresor förväntas bli den nästa stora marknaden inom privat rymdverksamhet.
(Ett skönlitterärt tips från denna web-site: Läs Robert Heinleins science-fictionroman "Friday" där han skriver om suborbitala resor och om rymdhissar. Boken utkom 1982 och han förutspår att man i framtiden kommer att kunna resa på en timme mellan kontinenterna med suborbitala raketer. Men det finns ett problem: hastigheten är så enorm att om något går fel hinner piloten svårligen göra något. Lösningen på problemet är att piloterna är människor med superfömågor, bland annat blixtsnabb reaktionsförmåga, framodlade i laboratorier. Profetian om suborbitala resor håller på att bli verklighet och NASA experimenterar med rymdhissar. Kommer profetian om laboratorieframställda människor också att bli sann? Läs boken, den handlar både om rymdfärder och sex. Vad mer kan man begära av en roman?)
Den privata rymdindustrin fick ett uppsving av den tävling som stiftelsen X-prize utlyste för några år sedan. Prissumman på 10 miljoner dollar vanns av flygplanskonstruktören Burt Rutan och hans bolag Scaled Composite. Rymdskeppet hette SpaceShipOne och flögs så högt upp att det nådde den officiella gränsen till rymden. Piloten såg den svarta rymden och stjärnorna och var tyngdlös under några minuter. Nu arbetar flera nystartade företag på farkoster som ska kunna prestera tyngdlöshet och en blick ut i den verkliga rymden - och biljetten kommer att kosta ungefär 200.000 dollar, dvs ca 1,5 miljon kronor.