En europeisk vädersatellit, Arctic Weather Satellite, AWS, börjar nu byggas av OHB Sweden och ska utrustas med mätinstrument från Omnisys. Syftet är att förbättra och öka satellitobservationerna över Arktis och höga breddgrader. Satelliten byggs på uppdrag av den europeiska rymdorganisationen ESA och är en prototyp med planerad uppskjutning 2024. SMHI har varit tidigt med i processen som kravställare tillsammans med de övriga nordiska ländernas väderinstitut . För att kunna leverera tillförlitliga, detaljerade och färska väderprognoser över våra nordliga breddgrader finns ett särskilt behov av täta och noggranna observationer i tid och rum av bland annat moln, fukt, vind och temperatur. – Satellitdata har under de senaste mer än trettio åren visat sig allt mer avgörande för väderprognosernas kvalitet genom indirekta eller direkta mätningar av dessa variabler, säger Magnus Lindskog som är forskare inom numeriska väderprognoser på SMHI. De geostationära satelliter som har sin position högt över ekvatorn ger värdefulla data över Centraleuropa med frekvent uppdatering flera gånger i timmen, men gör inte så mycket nytta på höga breddgrader nära polerna. Om du vill läsa mer: webbplatsen för SMHI. Arctic Weather Satellite har en egen webbplats hos ESA. En annan källa till information är webbplatsen för OHB Sweden.
Arielspace besöker OHB i Kista: ”Vi testar just nu den nya svenska satelliten MATS.” (Av Ariel Borenstein. 2018-06-04)
Arielspace har besökt OHB Sweden i Kista för att intervjua VD Gierth Olsson och prata om nya svenska satelliten MATS. Samtalet handlar efter hand också om alla andra projekt som OHB driver och landar till slut i Sveriges nya rymdstrategi.
Satelliten MATS genomgår tester hos OHB Sweden i Kista. ”MATS ska skjutas upp med en rysk raket i november 2019” berättar Gierth. Så pass mycket vill han berätta, men fler detaljer kring uppskjutningen avslöjar han inte.
Det går mycket bra för OHB Sweden. Man har många internationella uppdrag där man medverkar i bygget av satelliter. Ett snabbt växande segment i rymdbranschen är elektrisk framdrivning. OHB är t.ex. med i telekom-projektet Electra. Första nya satelliten sedan 2010!
Satelliten MATS är den första större svenska satelliten sedan PRISMA år 2010. MATS utläses som Mesospheric Airglow/Aerosol Tomography and Spectroscopy. Den här satelliten finansieras helt av Rymdstyrelsen. Syftet är att utforska ett lager i atmosfären som kallas mesosfär och finns på 5 till 10 mils höjd. Man ska studera nattlysande moln och beteendet hos syremolekyler på den höjden.
Initiativtagare till MATS är Stockholms Universitet, närmare bestämt Meteorologiska Institutionen. OHB Sweden är huvudleverantör med ÅAC Microtec som partner för ombordator och kraftsystem. Mätinstrumenten tillverkas av Stockholms universitet och företaget Omnisys. Jag tittar på satelliten genom ett fönster.
Alla satellitens delar finns just nu hos OHB för att testas. Jag får titta på dem genom fönstret in till OHB:s renrum (eller på engelska: clean-room). Det krävs ett antal tillstånd av olika tillverkare för att jag skulle få fotografera komponenterna, så jag får nöja mig med att titta. Jag ber Gierth Olsson att få återkomma på våren 2019 när satelliten ska byggas ihop.
På andra arbetsbänkar finns dessutom hemligstämplade komponenter till andra satelliter, så det är inte läge för mig att bli insläppt i renrummet. Tråkigt. Jag skulle gärna vilja plocka upp någon komponent och kolla på den! (OBS: ett skämt.)
Innosat.
Själva satellitplattformen till MATS kallas Innosat och kan anpassas till olika typer av satelliter. Den är speciellt lämpad för instrument för jordobservation. Gierth berättar att Innosat hittills inte har marknadsförts speciellt aktivt, men att man ändå erhållit många förfrågningar från rymdindustrin.
Det går bra för OHB.
Just nu behöver OHB Sweden anställa ytterligare ca 12 ingenjörer! Man har många uppdrag och förhandlar om ännu fler. På företagets webbplats kan man läsa om Electra: "OHB Sweden har fått i uppdrag av OHB System AG i Bremen att utveckla det elektriska raketsystemet samt leverera mjukvaran till styrsystemet för Electra, en ny och helt elektrisk version av den geostationära satellitplattformen SmallGeo. Kontraktet är värt 28,8 miljoner euro. OHB System AG utvecklar Electra med ESA och operatören SES:" Ett annat pågående arbete är komponenter till ESA:s vetenskapssatellit Euclid som ska studera mörk materia och mörk energi. Tillbaka till Månen.
Efter att Gierth berättat om MATS och OHB övergår vi till ett allmänt samtal om rymdbranschen. Vi enas om att väldigt mycket händer nu på rymdområdet. Vi har båda noterat att intresset för utforskning av månen är tillbaka hos rymdnationerna. Gierth berättar att man nyligen hade besök av representanter för Team Indus, ett av teamen i den nyligen avblåsta tävlingen om att sända en farkost till månen.
Rymdstrategin?
Gierth Olsson tycker det är bra att rymdverksamhet i den officiella rymdstrategin jämställs med annan infrastruktur, dvs vägar, järnväg och flyg. För att förverkliga rymdstrategin behövs större statlig finansiering av Sveriges rymdverksamhet, men man måste inse att i statsbudgeten konkurrerar rymdverksamhet med järnväg, äldrevård, skola, polis osv.
Min reflektion: Pengar till rymdverksamhet bör nog ses som en investering och inte som en utgift. Pengarna kommer tillbaka i form av export och byggandet av den högteknologiska kunskapsnationen Sverige!
Läs mer om MATS hos Tidskriften Forskning och framsteg
Rymdskeppet Orion testades första gången 5 december 2014 med en obemannad färd som tog den två varv runt Jorden. Raketen Delta 4 Heavy lyfte upp den i bana och efter 4 1/2 timme återvände farkosten till Jorden i mycket hög hastighet. Den landade med fallskärm i Stilla havet utanför Kaliforniens kust. Man testade att dator, värmesköld, fallskärm m.m. fungerade.
Om några år blir den nya raketen Space Launch System klar, och den ska då sända iväg en obemannad Orion på en färd runt månen. Uppdraget tar 25 dagar. Det är troligtvis år 2018 som Orion rundar månen.
År 2022 är det sedan tänkt att Orion ska bemannas med tre astronauter och runda månen. Under 20- och -30-talen följer många bemannade färder i bana runt jorden, runt månen och till nya rymdstationer bortom jorden. I slutet på 30-talet vill NASA sända astronauter till planeten Mars.