ArielspaceNyheterSvensk rymdindustriInternationelltReportageRymdaktierRymdmuseumOm ArielSpaceSökLogga in
Internationellt
- Europa, Ryssland
- USA, Canada, Mellanamerika, Sydamerika
- Asien och Afrika
- Bemannade rymdfärder
- Privat rymdverksamhet
- Rymdförsäkringar
- Framtidsvisioner
- Ner med rymdskrotet!
- Militär rymdfart
- På tröskeln till en ny rymdepok
De 50 största rymdföretagen år 2011
De 25 största satellitbolagen år 2010
- Internationellt: Jan-sept 2007.
- Internationellt Jan - dec 2008
Rymdjuridik
Rymdjuridik.



Rymdgräl om 147 miljoner dollar ska avgöras av Stockholms Handelskammare!

Företaget Sea Launch som sänder upp satelliter från en flytande plattform i Stilla havet var nära konkurs i somras och använde sig då av lagstiftningen om Chapter 11. Sea Launch måste nu lyda order från en domstol i amerikanska delstaten Delaware men får rätt att vänta med att betala sina skulder. Företaget kämpar nu för att komma på fötter igen. Största ägaren, företaget Boeing, riskerar att förlora en miljard dollar vid en konkurs. Boeing kräver nu de övriga delägarna i Sea Launch på 147 miljoner dollar. Parterna har vänt sig till en skiljedomsnämnd vid Stockholms Handelskammare!
(December 2009)

22 juni 2009 ansökte företaget Sea Launch om förfarande enligt ”Chapter 11”, dvs att en domstol tar över beslutanderätten för företaget. Företaget kan då vänta med att betala sina skulder och istället försöka få rätsida på sin ekonomi. Av handlingarna framgick att skulderna för Sea Launch uppgick till 2 miljarder dollar. Företaget Boeing är både största ägare och största leverantör till Sea Launch. Boeings krav på Sea Launch är 977 miljoner dollar.

Förklaringarna till den hotande konkursen är bl.a. en raketexplosion i januari 2007, höjda kostnader för de ryskbyggda raketerna och det svåra ekonomiska världsläget. Problemet för Sea Launch ända från början har varit att man inte kunnat ha USA:s regering som kund. Men med ryska delägare, ryska och ukrainska komponenter i raketen, norskägd havsplattform, verksamhet på internationellt vatten osv så har amerikansk lagstiftning inte tillåtit att Sea Launch sänder upp USA-tillverkade satelliter.

Det är ägarna till Sea Launch som förlorar mest om företaget inte kan reda upp sin situation. Norska delägaren Aker Marine har bidragit med raketplattformen och ett kommandoskepp till verksamheten. Aker Marine har krav på 312 miljoner dollar på Sea Launch. Andra delägare är företaget PO Yuzhnoye i Ukraina som bygger raketen Zenit och företagen S.P. Korolev Rocket och Space Corporation Energia i Ryssland som bygger raketens översta steg. Yuzhnoye har krav på 140 miljoner dollar och de två ryska företagen kräver 74 miljoner dollar.

Bland fodringsägarna finns också en kund, Hughes Communications, som kräver en återbetalning på 52 miljoner eftersom raketolyckan gjorde det omöjligt för Sea Launch att sända upp satelliter under hela 2007.

Och så har vi förstås bankerna. Sea Launch skulle behöva betala ut följande belopp de närmaste åren till ett bankkonsortium: 251 miljoner dollar under 2009, 100 miljoner dollar under 2010 och 100 miljoner dollar under ett antal år från och med 2014.

(Överkurs. Här är hela banklistan: ING Bank, Bayerische Landesbank, Calyon, Sumitomo Mitsui, Citicorp, Sanpaolo IMI, PNS Bank, Wachovia, Societe Generale, Aegon USA Investment Management samt slutligen JP Morgan Chase.)

Chefen för Sea Launch heter Kjell Karlsen och han hade försäkrat omvärlden att Sea Launch hade en tillräcklig uppbackning finansiellt. Men kravet från Hughes Communications fick företaget att välja skyddet under Chapter 11.

Under november har Sea Launch lyckats säkra nya lån på 12,5 miljoner dollar som ska klara verksamheten någon tid framöver. En ny investerargrupp, Space Launch Services, har trätt fram. De tidigare ägarna Boeing och Aker förväntas inte skjuta till mer pengar.

Företaget Boeing vill ha ersättning från övriga delägare med sammanlagt 147 miljoner dollar som man betalade ut i akut hjälp till Sea Launch sommaren 2009. Tvisten om detta ska avgöras i Sverige! Stockholms Handelskammare har ett skiljenämndsförfarande som har högt anseende internationellt.

Sea Launch etablerades för att göra uppsändningar av kommersiella satelliter med ryskproducerade Zenitraketen från en plattform flytande vid ekvatorn. Företaget har fortsatt att sänd upp satelliter under Chapter 11 – perioden. Man har även börjat sända satelliter från landbacken, närmare bestämt från Baikonur-basen i Kazakhstan.

Företaget hoppas ha organiserat om och anskaffat mer pengar under våren 2010 och då kunna upphöra att förvaltas enligt Chapter 11. Man hoppas kunna sända upp sex satelliter nästa år, två från havsplattformen och fyra från Baikonur.

Och hur ser konkurrenterna och kunderna på de problem som drabbat Sea Launch?

Det finns bara två stora konkurrenter: Arianespace och International Launch Services (ILS). De försöker förstås stjäla kunder från Sea Launch. En talesman för ILS säger att man tagit över tre satellituppskjutningar från Sea Launch under 2009.

Satellitoperatörerna oroar sig för att det kommer att bli brist på möjligheter att sända upp kommersiella satelliter. Raketerna Delta och Atlas används bara för att sända upp de amerikanska myndigheternas raketer, dvs för forskning och militära ändamål. Amerikanska satelliter får inte sändas upp av Kina, Indien har än så länge för liten kapacitet och de nya privata företagen, t.ex. SpaceX, behöver mer tid på sig att bli klara med sina raketer.

Åtminstone kunderna vill att Sea Launch ska överleva.

Jag ringde till Stockholms Handelskammare för att fråga om tvisten mellan Boeing och de övriga delägarna i Sea Launch. Men handlingarna är sekretessbelagda.

Läs mer om Stockholms Handelskammare och om hur dess skiljenämnd fungerar.

Uppdaterat 2019-01-24
Utskriftsvänlig sida
rymden@arielspace.se
Provided by Webforum