PRIVAT RYMDVERKSAMHET OCH RYMDTURISM.


Virgin Galactic flög rymdturister för sjätte gången. 

Virgin Galactic har verkligen kommit igång med sina rymdfärder för betalande passagerare. 26 januari skedde den sjätte flygningen. Det var första gången som ingen guide medföljde.
(Källa: Aviation Week & Space Technology. 2024-01-31) 

Denna gång flög Robie Vaughn från Texas, Neil Kornswiet från Kalifornien, Lina Borozdina från Ukraine (bosatt i Nevada) och Franz Haider från Österrike.

Under hösten flög Virgin en gång per månad men ska nu flyga mer sällan, eftersom företaget satsar resurser på att bygga ett nytt förbättrat rymdskepp. Det blir ytterligare två flygningar fram till sommaren, sedan en paus på 18 månader tills det nya rymdskeppet kan börja användas.

För personer som betalat sin rymdresa och väntat i kön i många år är det förstås frustrerande att det nu uppstår en ny lång väntan.



Nu har Virgin Galactic börjat flyga rymdturister och ska göra en färd
varje månad!

För tjugo år sedan sålde företaget Virgin Galactic de första
biljetterna för rymdresor. Det dröjde ända till 10 augusti denna
sommar innan företaget kunde genomföra sin första rymdfärd för
betalande rymdentusiaster.
(Källa: Space News. 2023-08-11)

När entreprenören Richard Branson i början av 2000-talet beslöt sig
för att grunda ett företag med syfte att skapa rymdfärder som
”vanligt” folk skulle ha råd med så kunde han förstås inte veta att
det var så svårt.

Virgin Galactic har kämpat med både tekniska och ekonomiska problem,
och det har t.o.m. inträffat några dödsfall bland personalen vid en
explosion.

De senaste åren har man gjort många testflygningar och det som sades
vara inledningen till kommersiell verksamhet innebar att Richard
Branson med familjemedlemmar flög upp i juni 2019.

En strävan till rymdskutt.

Själva rymdfärden är ju kort. Raketplanet flygs upp på hög höjd
fastsatt under ett flygplan. På hög höjd släpps raketplanet och flyger
upp till gränsen mot rymden och går sedan ner för landning. Således
inga varv runt jorden utan snarare ett sorts skutt.

Men när farkosten befinner sig högst upp har man lämnat större delen
av jordens atmosfär, man kan njuta av tyngdlöshet en stund, och man
ser jordytan från väldigt hög höjd. Passagerarna kan se att jorden är
rund, så detta skulle vara en omtumlande resa för en medlem i
Flat-earth-society!

Virgins rymdfarkost nådde denna gång som högst 88 km. Det finns en
sorts inofficiell överenskommelse – dock inga internationella avtal
eller lagstiftning – om att rymden börjar på höjden 100 km.

Vad kostade det och vad kostar det nu?

Den som köper en biljett idag till en rymdfärd med Virgin Galactic får
betala 450.000 dollar ( = ca 4,5 miljoner kr) för en biljett. När
försäljningen inleddes för tjugo år sedan kostade biljetten 200.000
dollar.

Det finns en kö på 800 personer och de första som flyger köpte sin
biljett år 2005 för 200.000 dollar, vilket innebär att Virgin Galactic
inte går med vinst i början.

Passagerarna.

Passagerare vid denna flygning var Jon Goodwin, Keisha Schahaff och
Anastatia Mayers.

En fjärde person medföljde, Beth Moses, som är chef för
astronaut-träningen på Virgin Galactic. Detta var hennes fjärde
suborbitala färd, eftersom hon deltagit i tidigare testflygningar.

Rymdplanet Unity flögs av två piloter, varav CJ Sturckow varit
astronaut och pilot på fyra färder med rymdfärjan, samt Kelly Latimer.

Passageraren Jon Goodwin är 80 år. Han var således i 60-årsåldern när
han köpte sin biljett, men sa efteråt att rymdfärden var det mest
dramatiska han upplevt i hela sitt liv, och väl värt att vänta på.

Då har han ändå tävlat för Storbritannien i Olympiaden 1972, varit
professionell äventyrare och drabbats av Parkinsons sjukdom från 2014.

Passageraren Keisha Scahaff vann två rymdbiljetter 2021 i en tävling i
”non-profit organization Space For Humanity. Hon tog med sig sin
dotter Anastatia. De bor på Antigua/Barbuda.

Virgin Galactic planerar att göra en färd per månad framöver, med fyra
passagerare. Det skulle ge företaget en inkomst på 800.000 dollar per
flygning i början.

Förr fanns ingen rymdturism men då var den intressant!

Det är intressant att de första åren när Branson och Virgin
tillkännagav målen att flyga människor på korta rymdfärder, så var
intresset från media och allmänhet stort.

Nu har man efter en tjugo års lång kamp lyckats och inleder sin
rymd-turistverksamhet. Dessutom har Bezos och hans företag Blue Origin
redan gjort sex flygningar med rymdturism.

Men nu rapporterar media ingenting.

Rymdåldern är här med rymdfärder för miljardärer, miljonärer och även
för ett antal berömda personer som fått flyga gratis samt några som
vunnit sina biljetter i tävlingar. Rymdåldern är här och tidningarna skriver
ingenting för rymdfärder är ingen nyhet längre.



Maxar Technologies köps upp av två investmentsföretag.
(Källa: Space News. 2023-05-05)

Det förekommer ständigt uppköp och sammanslagningar inom rymdbranschen. Under våren har företaget Maxar Technologies, som är operatör för många jordobservations-satelliter, köpts upp av två investmentbolag: Advent International och British Columbia Investment. Köpesumman var 6,4 miljarder dollar och aktiepriset 53 dollar.


Ekonomiska problem för New Space: Aktiekursen rasar för Rocket Lab och Virgin Galactic.

Under 2000-talet har många nya rymdföretag startats i USA. De flesta är små men har höga vinstförväntningar – men vinsterna låter vänta på sig. Pandemin, kriget i Ukraina och hög inflation har fått många investerare att tveka. 
(Källa: Aviation Week & Space Technology. Juli 2022)

Skenbart kan det verka som om rymdindustrin går för full fart. T ex sköt SpaceX nyligen upp en
raket som placerade 59 små satelliter i omloppsbana. Men under våren har aktiekurserna rasat för
många start-ups. Tidningen Aviation Week & Space Technology räknar upp ett antal amerikanska
företag och berättar hur nedgången ser ut: Blacksky ner 46 %, Redwire 40 %, Satellogic 51 %,
Spire Global 56 % och så vidare.

Också de välkända företagen Rocket Lab och Virgin Galactic har fått se aktiekursen dala kraftigt.
De här två företagen är ju ändå framgångsrika. Rocket Lab har gjort flera lyckade satellituppskjutningar och Virgin Galactic har genomfört en bemannad rymdfärd. Men aktiekursen för Rocket Lab har sjunkit med hela 62 % och för Virgin med 50 %.

Space is hard.

Rymdverksamhet är tuff, förstås, men ännu tuffare blir det när företaget har långt kvar tills det tjänar pengar och investerare slutar ösa pengar över dig. Det nya makroekonomiska läget innebär inflation, stigande räntor, nedgång på börsen, brist på arbetskraft och komponentbrist. De företag som börsnoterat sig i USA är enligt lag tvungna att lämna kvartalsrapporter, och av dem framgår det ofta att vinsterna hägrar långt i framtiden.

Nästan alla nya rymdbolag behöver mer finansiering, och den måste ju komma från vinster,
privatpersoners investeringar, lån eller genom att utge fler aktier. Men marknaden gynnar inte
längre de nya rymdbolagen.

Många av bolagen utlovade hundratals miljoner dollar i vinst och lockade därmed till sig investerare, men istället behöver de ytterligare investeringar de närmaste åren.

Ett exempel är företaget AST Space-Mobile som i maj gav ut nya aktier för 75 miljoner dollar.
Det fanns 253 miljoner i företagets kassa, men den konstellation på 20 satelliter som man vill
sända upp kräver mer finansiering.

Man snubblar över alla rymdchefer.

Det ekonomiska läget har tvingat de nya rymdföretagen att satsa mer än tidigare på marknadsföring. Tidningen Aviation skriver att det brukar vara svårt för journalister, aktieanalytiker och investerare att få träffa cheferna för de stora rymdbolagen, men på rymdkonferenser brukar man numera praktiskt taget snubbla på personer i ledande ställning på små start-ups. De är tvungna att anstränga sig för att hålla upp intresset för sitt företag.



Planering pågår för privatägda rymdstationer.

Mot slutet av detta decennium kommer den internationella rymdstationen högst troligt att ”avslutas”, om den blir för dyr att driva eller om den helt enkelt blivit för sliten. Det kan ske genom att hela stationen sänds ner för att brinna upp i atmosfären, eller genom att t.ex. Ryssland plockar loss sina moduler och låter dem utgöra stommen till en rysk rymdstation. NASA planerar därför framåt genom att sponsra projekt för byggande av privatägda rymdstationer.
(Källa: Aviation Week & Space Technology. 2021-11-21)

NASA har lanserat ett program benämnt ”Commercial Low Earth Orbit Destinations” vilket helt enkelt betyder: ”Vi vill att ni bygger en rymdstation som kan ersätta ISS i slutet på detta decennium”.

Jeff Bezos på Blue Origin tog kontakt med de sedan länge etablerade företagen Boeing och Sierra Space, samt med några nya, t.ex. Redwire, och föreslog samarbete. Arbetsnamnet är Orbital Reef. En representant för gruppen säger att man inte bara vill bygga ytterligare en rymdstation utan en förbättrad version.

Orbital Reef ska bestå av sex moduler.

Planerna för Orbital Reef avslöjades på en rymdkonferens under mässan i Dubai. Rymdstationen ska bestå av sex moduler. Blue Origin ska bygga två av dem. Den ena modulen ska innehålla livsuppehållande system för upp till tio astronauter. Den andra består av raketmotor, solpaneler och annat som behövs för att stationen ska fungera.
Sierra Space ska bygga en bostadsmodul (som blåses upp när den kommit ut i rymden), med två dockningsportar. Den ansluts till modulen med livsuppehållande system.

Boeing bygger en laboratorie-modul för vetenskaplig forskning. Boeing är ju nu huvudansvarig inför NASA för driften av den internationella rymdstationen och bidrar alltså till det nya projektet med väldig stor erfarenhet. Det finns många experiment i gång på ISS där man har för avsikt att driva dem länge, och de kan i slutet på 20-talet flyttas över till den nya rymdstationen.

NASA kommer att avsätta budgetmedel för delfinansiering av en ny rymdstation i mitten på 2020-talet. Man hoppas då att den nya ska vara klar att börja användas 2030. Men på de företag som avser att ansöka om finansiering har man redan börjat planeringen. Detta kräver mycket arbete och kommer att ta många år.

Att fara runt i rymden.

För Orbital Reef planerar man att tillverka fyra typer av transportfarkoster. Två rymdskepp ska transportera astronauter till och från stationen. Boeing utvecklar rymdskeppet Starliner och Sierra Space utvecklar rymdskeppet Dream Chaser. Blue Origin bygger på en stor raket som man kallar New Glenn, och den kan skjuta upp rymdskeppen till stationen.

I mer närtid har Sierra Space avtal med NASA om att börja transportera förnödenheter till ISS i slutet på 2022. Boeing skulle egentligen redan vara igång med att flyga astronauter till ISS med Starliner, men ständiga fördröjningar har nu flyttat första resan till 2023.

Blue Origin skissar också på en ”rymdbogserbåt” för transporter i området nära rymdstationen. Orbital Reef ska också använda en ide som ingenjören Brand Griffin utvecklat i flera decennier: en liten farkost för bara en person. Istället för att i 4 timmar omständligt klä på sig en rymddräkt så går man istället in i den här lilla farkosten. Den ser på en teckning ut nästan som den lilla farkost astronauterna använder i filmen ”Ett rymdäventyr 2001”, när de ska ut och inspektera sitt stora rymdskepp under färden till Jupiter.

Fler medlemmar i teamet Orbital Reef är Redwire, som köpt 3-D företaget Made in Space, och Arizona State University.

I projektet Orbital Reef har man vittgående framtidplaner. En av cheferna säger att målet är att ha miljoner människor boende i rymden, men man måste börja med tusen, och före det hundra och före det: några dussin människor!

Det finns fler som vill bygga en rymdstation!

Men det finns konkurrenter. Tre andra grupperingar som vill ha del av NASA:s sponsring är Starlab, Axiom Space och Northrop Grumman. Starlab är ett samarbete mellan Lockheed Martin och Nanoracks och man vill bygga en mindre rymdstation för fyra astronauter. Axiom Space har redan avtalat med NASA om att fästa en ny modul vid ISS, med målet att senare bygga en hel rymdstation. Och Northrop Grumman slutligen, baserar sitt förslag på designen hos sitt rymdskepp Cygnus.

NASA ska välja ut 2 – 4 projekt innan slutet på 2021 till ett sammanlagt värde om 400 miljoner dollar.



Richard Branson och Jeff Bezos ska göra rymdflygningar i juli. Är det en rymdkapplöpning mellan miljardärer? (Av Ariel Borenstein, med fakta jag samlat under årens lopp på min webbplats Arielspace. 2021-07-10)


SpaceShipOne.

Tre miljardärer!

Richard Branson bildade 1999 företaget Virgin Galactic för att försöka skapa rymdresor som vanliga människor skulle ha råd med. Jeff Bezos bildade 2000 företaget Blue Origin i samma syfte. Eln Musk bildade SpaceX för att...gissa vad.

Efter långt utvecklingsarbete och många misslyckanden och omstarter är de båda grundarna
nu redo att själva delta i rymdresor som en symbolisk invigning av rymdturismens era. Richard Branson ska flyga 10 juli som passagerare med rymdskeppet SpaceShipTwo, och Jeff Bezos ska flyga 20 juli med rymdskeppet New Shepard.

Rymdskeppen ska inte gå upp i omloppsbana utan de stiger upp till gränsen för rymden och
går sedan ner för landning. En färd på högst en och en halv timme.

Det är förstås en spännande inledning på de kommersiella rymdresor som många länge
hoppats på. Men om man vill prata om en rymdkapplöpning mellan miljardärer så ska man
finna att de flesta rekord redan är slagna.

Vem var först i rymden?

Vem var den första miljardären som för egna pengar bekostade en rymdresa? Det var amerikanen Dennis Tito som år 2001 besökta den internationella rymdstationen genom att
flyga dit med ett ryskt Soyuz-rymdskepp.

Vem var den förste miljardären att bygga ett rymdskepp som flög upp astronauter i rymden?
Elon Musk grundade SpaceX år 2002. Efter många lyckade uppskjutningar av satelliter byggde företaget rymdskeppet Dragon. Med detta rymdskepp flög två astronauter 2020 till rymdstationen. Så rekordet för att en miljardär finansierar bemannad rymdflygning slogs rejält
av Elon Musk.

Eller så kan man hävda att Richard Bransons företag Virgin Galactic tog hem det rekordet. Rymdskeppet SpaceShipOne flög redan 2004 upp till gränsen för rymden med piloten Mike Melville. Rätten till detta rymdskepp köptes senare av Virgin Galactic som vidareutvecklat det. Man har gjort två flygningar upp till gränsen för rymden.

Jeff Bezos företag Blue Origin har utvecklat rymdskeppet New Shepard. Man har ännu inte
gjort en enda bemannad flygning.

Bäst i rymden, bra på jorden.

Så vad finns det kvar att tävla om? Tja, vilken miljardär blir först att med ett rymdskepp som de själva finansierat flyga ut i rymden?

Jag gissar att Branson blir först, Bezos blir tvåa och Musk trea. Men det finns en annan tävling som är intressantare: vilken av dessa miljardärer behandlar sina anställda bäst? Richard Branson vinner tävlingen med Virgin-gruppen, Elon Musk kommer tvåa med SpaceX och Tesla, och Jeff Bezos får inget pris alls, eftersom de anställda på Amazon i USA har urusla arbetsförhållanden.




Jeff Bezos upp i rymden i juli!


Företaget Amazon grundades av Jeff Bezos. Han är nu en av världens rikaste personer. En liten del av förmögenheten har han använt till att driva sitt rymdföretag Blue Origin som bygger ett rymdskepp benämnt New Shepard. Efter 15 obemannade testflygningar är det dags för den första bemannade flygningen 20 juli. New Shepard ska göra s.k. suborbitala rymdfärder, dvs man flyger rakt upp till gränsen mot rymden och landar sedan igen. Det innebär att rymdskeppet inte går in i bana runt jorden.
(Källa: Aviation Week & Space Technology. 2021-05-31)

På jungfrufärden kommer passagerarna att vara Jeff Bezos själv, hans bror och en person som vunnit en budgivning och betalar 28 miljoner dollar för biljetten. Pengarna går till Jeff Bezos stiftelse för inspiration för rymdfärder. Ytterligare en rymdfarare ska utses inom kort.

Datumet 20 juli 2021 valdes därför att det då är 60 år sedan den första amerikanska rymdfärden. Alan Shepard flög i en suborbital bana från Florida ut över Atlanten.

Under 2000-talet har flera företag försökt bygga rymdskepp för rymdturism. De flesta har gått i konkurs, köpts upp eller bytt inriktning. Richard Bransons företag Virgin Galactic är fortfarande på gång. Man gjorde en lyckad bemannad färd med rymdskeppet Unity den 22 maj, med två piloter. Närmast planerar man en uppskjutning med större besättning. I år eller början på nästa år ska så den första rymdturistflygningen äga rum. Richard Branson och tre ytterligare passagerare flyger då.

Så förhoppningsvis är rymdturismen snart verklighet.




Space Adventures erbjuder resa runt månen.

Sedan 2009 har rymdresebyrån Space Adventures inte kunnat erbjuda några rymdresor, eftersom USA inte haft egna rymdskepp, och det ryska rymdskeppet har varit fullbelagt av astronauter och kosmonauter. Men nu har USA skaffat sig egna resemöjligheter. SpaceX har i år börjat transportera astronauter till rymdstationen och nästa år hoppas Boeing också komma igång med flygningar.

(Källa: webbplatsen för Space Adventures. 2020-12-06) 

Nu öppnar sig möjligheter igen för rymdturism. På sin webbplats erbjuder Space Adventures många rymdupplevelser. 

Låt oss börja med de jordbundna rymdupplevelserna:

Res till den ryska rymdbasen Baikonur belägen i Kazakhstan och titta på en raketuppskjutning.

Pröva på den träning som kosmonauter genomgår vid Jurij Gagarin Center i Star City, nära Moskva.

Sedan uppe i luften:

Flyg i s.k. paraboler med ett flygplan från Boeing där du upplever ett antal tillfällen med tyngdlöshet i någon minut.


Och så rymdresorna:

Flyg några varv runt jorden i ett Dragon-rymdskepp. Det är SpaceX som inom några år vill låta fyra privatpersoner flyga i omloppsbana runt jorden.

Flyg till rymdstationen med en rysk Souyz och vistas där i två veckor. Stationen cirklar ett varv runt jorden på 90 minuter. Endast 550 människor har färdats ut i rymden sedan den första bemannade rymdfärden 1961.

Gör en rymdpromenad. Bara professionella astronauter har tidigare vistats utanför rymdstationen.


Lämna jorden:

Flyg till månen, runda den och återvänd till jorden. Det är den ryska rymdorganisationen som ska arrangera denna resa för en kosmonaut och två passagerare. De två rymdturisterna flyger först till den internationella rymdstationen där de vistas i tio dagar för att vänja sig vid vistelse i rymden. Sedan färdas de mot månen, rundar den och återvänder. Färden runt månen tar sex dygn.

Space Adventures har en rådgivande grupp astronauter, bl.a. Buzz Aldrin. Där ingår också Thomas Jones som jobbat på rymdstationen, och honom har jag träffat!

Läs mer om Space Adventures i min äldre artikel här nedan! Där kan du bekanta dig med de rymdturister som besökte rymdstationen åren 2001 till 2009.

      
                 Till webb-plats för Space Adventures



Ska man vara skeptisk? (Publicerat här 2015-12-10)

Det finns en tävling som heter Google Lunar X Prize. Ett antal team tävlar om att landa den första privata rymdfarkosten (obemannad) på Månen och åka omkring med en fjärrstyrd månbil (rover). Men kan de finansiera sina visioner, har de tillgång till en raket, och blir de klara innan tidsfristen går ut i slutet på 2017?
(Källa: Space News. 2015-11-02.)

Tävlingen om att hinna först till Månen skulle egentligen ha avblåsts i slutet på 2016, men så lyckades teamet Space IL (USA) boka en raketfärd hos SpaceX. Då förlängde tävlingsledningen det hela med ett år. Raketen Falcon har använts av SpaceX till att frakta förnödenheter till rymdstationen och sända upp satelliter. Den har aldrig lämnat Jordens närhet, så huruvida den kan flyga till månen vet ingen.

Flera av teamen har brist både på pengar och raketer och har därför gått ihop med andra team.
I teamet Astronautic Technology, USA, anser man sig kunna flyga 2017, även om man ännu inte bokat någon raket. Man hoppas även där på SpaceX. Nu har teamet avtalat med ett annat team, Uni (Chile) om att ta med deras rover i sin månlandare. Där kan emellertid bli trångt eftersom Astrobotic redan avtalat om att ta med två rovers för team Hakuto (Japan). Inklusive Astrobotics egen rover ska således fyra rovers förflyttas till Månen med en raket som aldrig gjort en månfärd.

Som om detta inte var nog ska man även lasta in experimentutrustning från både Mexicos rymdorganisation och ett brittiskt företag som kallar sig Lunar Mission One (som för övrigt hävdar att man senare ska flyga ett eget rymdskepp till Månen.) På Astrobotic anser man dock inte att detta är tillräckligt utan söker en rover till att ta med sig plus ytterligare några nyttolaster.

Google Lunar X Prize har instiftats av organisationen X Prize som vill skynda på utvecklingen inom ett antal forskningsområden, bland annat utforskningen av rymden, genom pristävlingar. I tävlingen till månen har Google gått in som medfinansiär.

Det finns flera delmoment som ger prispengar, bl.a. ska man tävla om att köra sin rover minst 500 meter på månens yta. När Astrobotics månlandare tagit mark och lastat ut de fyra markfarkosterna ska de köra ett "Formula One-style race", enligt ett uttalande av ledaren för teamet.

Ytterligare ett team hävdar sig ha bokat plats på en raket. Moon Express (USA) vill flyga med raketen Electron som byggs av företaget Rocket Lab.




Space Adventures mäklar ny resa – första rymdturisterna på 12 år.

Amerikanska företaget Space Adventures förhandlade med Roscosmos om resor till rymdstationen för 7 förmögna äventyrare åren 2002 till 2009, men de senaste åren har det inte funnits någon ledig plats på rymdskeppen. Men 2021 ska förhoppningsvis två nya rymdturister få flyga till den internationella rymdstationen.
(Källa: webbplats för Space.com och Space Adventures egen webbplats)(Publicerat här 2019-10-26)


Här träffar jag en rymdfarare från Kina! Zhang Xiaguang var besättningsmedlem under Shenzhou 10 med rymdfarkosten Shenzhou till den kinesiska rymdstationen Tiangong 1, 2013.

År 2001 flög för första gången en betalande besökare till den internationella rymdstationen. Det var Dennis Tito från USA som fick vistas en vecka på rymdstationen och betalade 20 miljoner dollar för den resan. Rymdresan hade förhandlats fram mellan rymdresebyrån Space Adventures och Rysslands rymdorganisation Roscosmos.

Space Adventures fortsatte sedan att förhandla fram resor till rymdstationen för ett antal miljonärer. År 2002 kunde Mark Shuttleworth från Syd-Afrika resa till rymdstationen och stanna där i 8 dagar. Prislappen var även denna gång 20 miljoner dollar.

Efter en paus på några år kunde amerikanen Greg Olsen ge sig iväg 2005 för 9 dagar i rymden. Priset var fortfarande 20 miljoner dollar.

År 2006 kom turen till den första kvinnan som köpt en resa till rymden, Anousheh Ansari. Hon kunde vistas i 12 dagar på rymdstationen. Ansari är entreprenör i rymdbranschen. Tydligen är priset hon betalade hemligt.


Här har jag fotograferat Anousheh Ansari under de 100 astronauternas besök i Stockholm år 2015. Bakgrund: Examen i elektronik- och datavetenskap vid George Mason University i USA och George Washington University i USA. Pratar persiska, engelska, franska och ryska. Deltog som betalande rymdfarare under Expedition 14 med rymdkapseln Soyuz TMA-9 till ISS 2006.

Nästa resenär var Charles Simonyi som lyfte till stationen 2007. Simonyi är medgrundare till Microsoft. Han stannade på rymdstationen i 13 dagar och betalade 25 miljoner dollar för det. Två år senare kunde Simonyi besöka rymdstationen en gång till! Denna gång betalade han 35 miljoner dollar, samt köpte sedan den Soyuz-kapsel han färdats i, och skänkte den till ett museum. (Hur kunde han resa två gånger? Fanns det inte en lång kö med intresserade resenärer???)

År 2008 besökte Richard Garriot stationen. Han hade blivit rik på att utveckla dataspel. Intressant med hans rymdresa var att hans far, Owen Garriot, varit NASA-astronaut. Det var första gången två generationer besökt rymden. Richard Garriots rymdresa varade 12 dagar och kostade 30 miljoner dollar.

År 2009 var rymdresenären Guy Laliberte, grundare av Cirque du Soleil. Hans vistelse på rymdstationen varade 11 dagar och kostade 35 miljoner dollar.

Men sedan var det stopp. De senaste tio åren har ingen s.k. rymdturist besökt rymdstationen. Anledningen är att när rymdfärjan slutade flyga 2011 behövdes alla tillgängliga platser på Soyuz för astronauterna själva. Också NASA:s astronauter flyger numera upp med Soyuz, i väntan på att Boeing och SpaceX ska börja flyga astronauter till rymdstationen.

Men nu finns det hopp. Space Adventures har köpt två platser på en Souyz av Roscosmos. Anledningen till att det nu blir möjligt igen med rymdturism är den ovannämnda, att USA hoppas få en egen transportmöjlighet 2020. Då blir platser lediga på Souyz.

De två nya rymdturisterna ska skjutas upp tillsammans med en kosmonaut år 2021.

Space Adventures säljer också andra upplevelser, flera av dem mer jordbundna. Man kan få pröva på en del av de träningsmoment som kosmonauter genomgår i Star City, Ryssland. Man kan besöka rymdbasen Baikonur under en uppskjutning av en bemannad farkost. Eller man kan uppleva korta stunder av tyngdlöshet under flygning med ett specialflygplan.

När det gäller riktiga rymdresor så har Space Adventures således redan sålt sju som genomförts, och har två till på gång. Men dessutom hävdar man sig kunna sälja en upplevelse som endast riktiga astronauter och kosmonauter hittills upplevt: en rymdpromenad. Det innebär att man vistas utanför rymdstationen i en avancerad rymddräkt.

Det mest spektakulära man vill sälja är en färd runt månen. Det har naturligtvis ingen rymdturist gjort förut, i själva verket har ingen gjort det sedan Apollo-astronauterna under åren 1969-72. Resan skulle ske med en rysk farkost med två betalande resenärer och en professionell kosmonaut.



Stratolaunch.

Stratolaunch är ett projekt för att sända upp satelliter med hjälp av ett gigantiskt flygplan. Microsoft-miljardären Paul Allen finansierar projektet. Flygplanet är till ¾ klart och man ska nu installera motorn och utföra ett antal tester.
(Källa: Aviation Week & Space Technology. 17 juli 2016.)



I juni 2016 höll Chuck Beames, VD för Vulcan Aerospace, en presskonferens. Vulcan är företaget som bygger Stratolaunch. Han tillkännagav att testflygningar påbörjas under 2017. Meningen med projektet är att det jättelika planet ska fungera som ett första raketsteg och slunga iväg en raket som placerar små och medelstora satelliter i omloppsbana. Virgin Galactic jobbar med att förverkliga samma typ av farkost.

Som Chuck Beames uttrycker det: ”When Paul Allen kicked this thing off, he committed to have this capability on orbit by the end of the decade. And of course, come hell and high water, we are on track to do that.”

Stratolaunch kommer att söka samarbete med tillverkare av raketer och satelliter, men ännu har man inte valt samarbetspartners.




SpaceX och Blue Origin gör framsteg - snart kan de återanvända raketsteg.

Ända sedan rymdåldern inleddes har raketuppskjutningar gått till på ungefär samma sätt: Det går åt stora mängder bränsle och det behövs två eller flera raketsteg. Det är svårt och dyrt att transportera upp föremål i rymden, men när man väl frigjort sig från jordens dragningskraft krävs relativt lite energi för förflyttningar. En idé om hur man kan göra raketuppskjutningar billigare är att återanvända raketsteg, istället för att bara låta dem ramla ner och förstöras. Företagen Blue Origin och SpaceX har kommit längst med sina experiment. Båda företagen har lyckats landa raketsteg efter en raketuppskjutning.
(Källa: Aviation Week & Space Technology. 2016-02-01)

Företaget Blue Origin har byggt en raket som kallas New Shepard. Den ska användas till suborbitala färder upp till rymdens gräns. 23 november 2015 lyckades Blue Origin med en uppskjutning där rymdkapseln landade med fallskärm och raketen landade med raketmotor.Och redan 22 januari 2016 kunde man använda samma raket för att göra en ny uppskjutning.

Företaget SpaceX lyckades 21 december 2015 återvinna ett raketsteg från raketen Falcon 9 efter en lyckad satellituppskjutning. 11 satelliter för företaget Orbcom placerades i omloppsbana. Det första raketsteget landade igen efter användning. Ett andra försök av SpaceX i januari 2016 misslyckades delvis: raketsteget landade men ett av landningsbenen fungerade inte, så raketen föll omkull när det tog mark. 

Här är filmklipp från Youtube på båda experimenten.


Blue Origin: New Shepard

 


SpaceX: första raketsteget på Falcon 9 landar.



Nya vägar upp i rymden! Nya teknologier håller på att förändra rymdbranschen. Förhoppningsvis kommer kostnaderna för att sända upp satelliter att minska. Så småningom blir det också lättare att sända upp astronauter och att bygga rymdstationer.
(Källa: Aviation Week 3 – 16 augusti 2015)

Virgin Galactic.

Företaget Virgin Galactic i USA vill sända upp rymdturister med sitt rymdskepp SpaceShipTwo. Men på Virgin Galactic har man också andra planer. Man jobbar också på att tillverka en raket, LauncherOne, som ska användas för uppskjutning av små satelliter. Det ska gå till så att flygplanet WhiteKnightTwo lyfter med raketen fastsatt på undersidan, och på lämplig höjd startar raketen och lyfter upp satelliten i omloppsbana.

Projektet har redan en kund, företaget OneWeb, som tagit in 500 miljoner dollar i finansiering från flera företag, bland annat Airbus och Virgin Galactic (Verkar som pengarna bara snurrar runt!).

Virgin ska göra 39 uppskjutningar, och senare eventuellt 100 till! OneWeb vill placera ca 600 satelliter med vikten 150 kg i banor som täcker hela världen och skapar internet via satellit.

Virgin ska försöka skapa ”billiga” satellituppskjutningar, priset blir 10 miljoner dollar per raket. Första testuppskjutningen beräknas äga rum 2016.

Sabre.

Företaget Reaction Engines i Storbritannien jobbar på att skapa Sabre = Synergetic Air-Breathing Rocket Engine. Det är en farkost som använder luft som bränsle tills den kommit högt upp där den kopplar om till användning av raketbränsle och flyger upp i rymden. Reaction Engines har utvecklat ny teknologi för att möjliggöra detta. Farkosten kan på detta sätt minska den mängd bränsle man måste föra med sig.

Företaget har presenterat sin teknologi för ESA och för U.S. Air Force Research Laboratory. Båda instanserna var positiva till projektets möjligheter. Första testflygningen beräknas äga rum 2019.

Stratolauncher.

Miljardären Paul Allen och flygplans/rymdskepp-konstruktören Burt Rutan är initiativtagare till att bygga ett stort flygplan med kapacitet att flyga upp med en raket som startar på hög höjd. Första flygningen beräknas ske 2016.

Idén är inte ny. Företaget Orbital ATK har i många år startat raketen Pegasus med hjälp av ett flygplan, och Virgin Galactic planerar att göra detsamma. Det som skiljer Stratolaunch från de andra är att flygplanet är väldigt stort och kan lyfta upp stora raketer. Rymdfärjan använde ca 25 % av sitt bränsle för att nå upp till den höjd där Stratolaunch avser att släppa sina raketer, så man gör en rätt så stor vinst vad gäller raketens vikt.

Konsten att återanvända raketer.

Tre amerikanska företag försöker utveckla olika typer av återanvändning vid raketuppskjutningar. Som Elon Musk på SpaceX säger: ”Tänk om samma gällde för flygplan som för raketer. Efter varje flygning skulle man skrota flygplanet.”

Företagen använder olika metoder. SpaceX har utrustat första raketsteget med en lämplig motor, landningsfenor m.m. så att det ska kunna landa igen efter uppskjutningen. Hittills har testerna inte varit helt lyckade, men man kämpar på med att utveckla tekniken.

Företagen ULA och Airbus tänker i andra banor. De vill inte återvinna hela raketen utan bara de dyraste delarna. ULA vill koppla loss motorn så att den faller ner separat, bromsas med fallskärm och fångas upp av en helikopter.

Airbus vill återvinna motor och elektronik. De ska bilda en sorts modul som förses med en extra motor som flyger hem dem efter raketuppskjutningen.

Höghastighetsflygplan i Australien.

Så här skriver tidningen Aviation Week: ”Australian researchers are planning subscale demonstrations of the first stage of a multistage space launch system for small satellites that would utilize both flyback boosters and a reusable, scramjet-powered second stage.
This could provide a once in a generation opportunity for the hypersonic community to join the space community, says Michael Smart, chair of hypersonics at the University of Queensland.”


Beam me up, Scottie!

Företaget Escape Dynamics i USA experimenterar med ett rymdskepp som ska lyfta med hjälp av energi som strålas upp till den med mikrovågor.

På marken omvandlas elektricitet till mikrovågor som strålar till raketen och hettar upp den gas som används som bränsle.

Vad resten är, är science fiction.


Dödsolycka med SpaceShipTwo.

Det rymdskepp som Virgin Galactic planerar att använda för rymdturist-resor exploderade 31 oktober när testflygningarna återupptogs efter ett långt uppehåll. En av piloterna dog och den andre skadades.)  (2014-11-02)

Förutom den personliga tragedin för pilotens närstående och den ekonomiska skadan för projektet, så innebär detta att det dröjer flera år längre än beräknat innan rymdturism kan bli verklighet.

På Virgin Galactics webbplats skriver man bland annat:

"All of us at Virgin Galactic are deeply saddened by today’s events. Our thoughts and prayers are with the families of all those affected by this accident."

Bemannade rymdfärder kommer naturligtvis att äga rum också i fortsättningen trots denna dödsolycka. Sedan Jurij Gagarin gjorde världens första rymdresa i början på 60-talet har det inträffat flera svåra rymdolyckor: En Apollo-besättning (Grissom, White, Chaffee) dog i en brand på marken 1967, två rymdfärjor har exploderat (Challenger 1986 och Columbia 2003), en kosmonaut (Komarov)dog under landning 1967 när kapselns fallskärm inte vecklade ut sig.

Utforskningen av rymden kommer helt säkert att fortsätta. Men just nu råder förmodligen stor förstämning hos de företag som bygger nya rymdskepp.



SpaceX sände upp geostationär satellit.
(2013-12-09)

SpaceX har uppnått ännu ett av sina mål: Företaget lyckades tisdagen 3 december för första gången sända upp en kommersiell satellit i geostationär bana. Det var uppskjutningen av kommunikationsatelliten SES-8 för Luxemburg-baserade operatören SES, världens näst största operatör. Trots att SpaceX delvis misslyckades vid en uppskjutning i september tog SES chansen och hoppades att SpaceX skulle kunna lösa sina raketproblem.
(Källa:Pressmeddelande från SpaceX och Aviation Week september)

Här är inledningen till pressmeddelandet från företaget:

Cape Canaveral Air Force Station, Florida – Today, Space Exploration Technologies (SpaceX) successfully completed its first geostationary transfer mission, delivering the SES-8 satellite to its targeted 295 x 80,000 km orbit. Falcon 9 executed a picture-perfect flight, meeting 100% of mission objectives.
Falcon 9 lifted off from Space Launch Complex 40 (SLC-40) at 5:41 PM Eastern Time. Approximately 185 seconds into flight, Falcon 9’s second stage’s single Merlin vacuum engine ignited to begin a five minute, 20 second burn that delivered the SES-8 satellite into its parking orbit. Eighteen minutes after injection into the parking orbit, the second stage engine relit for just over one minute to carry the SES-8 satellite to its final geostationary transfer orbit. The restart of the Falcon 9 second stage is a requirement for all geostationary transfer missions.

Misslyckades i september.

När SpaceX i september för första gången använde sin uppgraderade version av raketen Falcon 9 för att sända upp satelliter blev detta både en framgång och ett misslyckande samtidigt!

Det blev en framgång därför att raketen, efter starten från rymdbasen Vandenberg, placerade några satelliter i omloppsbana, bl.a. en forskningssatellit från Kanada. Men det blev ett misslyckande därför att motorn till sista raketsteget skulle ha startat upp igen, men detta fungerade inte.

Ett manöverbart sista raketsteg är nödvändigt för att kunna placera en satellit i geostationär bana. Både de kommersiella satellitoperatörerna och USA:s flygvapen har stora förhoppningar på att SpaceX ska kunna uppfylla sina löften om rejält sänkta kostnader för raketuppskjutningar.

Kan SpaceX sänka raketkostnaderna radikalt?

SpaceX grundades och leds av Elon Musk, som finansierar verksamheten med vinster från ett framgångsrikt IT-företag. År 2010 lanserade SpaceX raketen Falcon 9 med syftet att radikalt sänka kostnaderna, och därmed priset, på raketuppskjutningar. Bland annat satsar man på metoden att tillverka så mycket som möjligt själv, istället för att ha många underleverantörer.

De äldre etablerade raketföretag som SpaceX utmanar är främst ESA med raketen Ariane 5 och International Launch Services som marknadsför den ryska raketen Proton. Elon Musk hävdar att hans företag kmmer att debitera 56,5 miljoner dollar för en uppskjutning av satellit med Falcon 9. Det är 14 miljoner dollar mindre än vad Kina tar betalt för användning av raketen Long March. Och Kinas priser anses av branschen vara mycket låga.

De kommersiella satellitoperatörerna hoppas mycket på SpaceX. Det är dyrt att placera satelliter i geostationär bana.

Även USA:s flygvapen hoppas mycket på SpaceX för uppskjutningar av sina satelliter. Nu förlitar de sig på raketerna Delta 4 och Atlas 5 som tillverkas av företagen Boeing och Lockheed Martin.

Framgångar...men är Elon Musk för stöddig?

SpaceX har lyckats med sina färder till den internationella rymdstationen (ISS). Hittills har man genomfört tre transporter till ISS. Företaget har ett avtal med NASA om att utföra ytterligare tio transporter.

Tidningen Aviations redogörelse för problemen med den nya raketmotorn i september och Elon Musks kommentar gör sig bäst som originaltext:

After delivering its payload to low Earth orbit, the Falcon 9 upper stage attemted - and then aborted – a planned reignition of its new Merlin 1D vacuum engine.
Elon Musk dismissed the possible cause of the abort as “nothing fundamental” and said SpaceX is still working on operating the Merlin 1D in the vacuum of space.
With more than 1 billion dollars in commercial backlog and a dozen geostationary transfer orbit missions to execute over the next two years, Musk´s comments sent launch insurers through the roof!


Den nya rymdåldern.

Sierra Nevada.

Företaget Sierra Nevada är ett av tre företag som NASA valde för sitt projekt CCiCap, att skapa kommersiell bemannad rymdfart. Men medan Boeing och SpaceX fick 460 respektive 440 miljoner dollar, fick Sierra nöja sig med 212,5 miljoner dollar.
De två förstnämnda är rymdkapslar, men Sierras farkost Dream Chaser är en bevingad farkost, ganska lik den pensionerade rymdfärjan.
(Källa: Aviation Week & Space Technology. 2012-10-01.)
 
Det finns ett beslut i USA:s kongress på att NASA bara får betala ”två och ett halvt stöd”, och Sierra ses som ett företag man vill uppmuntra att utvecklas, men som ännu inte uppfyller kraven.
Den första uppskjutningen ska ske med en Atlas-bärraket, men inget datum är bestämt.

ATK/Astrium med svensk deltagande.

ATK bygger systemet Liberty som är ett rymdskepp och raket. Trots att ATK och dess samarbetspartner Astrium lovade stå för en stor del av kostnaderna valde NASA att inte satsa på det här projektet. Men ATK/Astrium går vidare med sitt projekt, och kan mycket väl konkurrera ut något av de företag NASA sponsrar.

Den nya raketen består av ett första steg som ursprungligen var avsedd för Constellation-projektet och ett övre steg bestående av en Ariane 5. I Ariane finns ett raketmunstycke från Volvo Aero. Liberty kommer att påminna väldigt mycket om rymdskeppet Orion.

Blue Origin.

Företaget Blue Origin var med med och sökte bidrag när NASA sponsrade farkoster som kunde flyga transporter till rymdstationen. Blue grundades av Jeff Bezos, mannen som skapade webbplatsen Amazon.com. Blue har tidigare erhållit 25,7 miljoner dollar från NASA för att skapa rymdskeppet New Shepard, men bolaget valde att inte delta i budgivningen på bemannade färder. Företaget anses vara hemlighetsfullt, man bedriver mycket verksamhet i en fabrik utanför Seattle och testområdet i Texas.

Excalibur Almaz 
           
Företaget Excalibur har köpt gamla rymdskepp från Sovjet-tiden och vill sända rymdturister att runda månen. Företaget är registrerat på Isle of Man. Excaliburs chef, Art Dula, säger att man köpt ett antal farkoster från företaget som byggde dem under Sovjet-tiden, Mashinostroyenia. Han försäkrar att farkosten är i gott skick. Dula har i många år samarbetet med ryska rymdföretag. Excalibur samarbetar också med Busek Propulsion, USA, och EADS Astrium, Tyskland.

De bygger suborbitala rymdskepp för bemannade färder:
Företagen Virgin Galactic, Blue Origin och Xcor.

SpaceX och några andra företag vill flyga upp i omloppsbana. Men det finns även företag som bygger rymdskepp för "rymdskutt". Det företag som kommit längst med sina planer är Virgin Galactic. Man har gjort två testflygningar. Den första flygningen med det nya större rymdskeppet SpaceShipTwo beräknas ske i slutet på 2013.

Ytterligare två företag som planerar för bemannade suborbitala flygningar inom några år är Blue Origin och Xcor. (Se tidigare artikel längre ned på denna sida.)



Bigelow Aerospace nyanställer.

Företaget Bigelow Aerospace som bygger uppblåsbara rymdstationer tvingades 2011 avskeda nästan hälften av de anställda eftersom utsikterna att finna någon transportmöjlighet för stationen upp i rymden hade försämrats.
(Källa: Space News. 2012-04-19)

Bigelow såg sig tvungen att minska arbetsstyrkan när NASA:s planer på ny rymdfarkost stötte på motstånd hos politikerna och de privata rymdföretagen hade tekniska problem. Tydligen anser företagets ägare nu att framtiden ser mer lovande ut eftersom viss nyanställning ska ske. De 50 nuvarande anställda har dessutom det senaste halvåret jobbat gratis en dag i veckan, men kommer nu att få betalt även för fredagar. Bigelow Aerospace har gjort två lyckade uppskjutningar 2006 och 2007 av mindre prototyper av sin uppblåsbara rymdstation. Nu förhandlar företaget med NASA om att få sända sin rymdstation till den internationella rymdstationen, där den skulle fästas vid någon av de existerande modulerna.

Transport till den internationella rymdstationen av Bigelows modul skulle ske med antingen Falcon 9 (SpaceX) eller Antares (Orbital). Man samarbetar också med företaget Boeing om att bygga en farkost, CST-100, för bemannad rymdfart. Spekulationer om nyanställningarna gör gällande att Bigelow planerar en ny, större modell av den uppblåsbara rymdstationen. 

              
Khaki McKee och XCOR Aerospace – flyger 2012?

           

Rymdtidningen Space News har intervjuat en kvinna med det fantastiska namnet Khaki McKee. Hon har titeln ”Program manager” på företaget XCOR Aerospace. Företaget håller på att bygga sitt rymdskepp Lynx, som ska starta och landa som ett flygplan från Mojave Air & Spaceport och ta passagerare och/eller experimentutrustning upp till rymden en kort stund(inte gå upp i omloppsbana). (Källa: Space News. 2011-12-10)

Hur är läget för Lynx?

Vi har byggt motorn, XR-5K18. I övrigt håller vi på att bygga de stora komponenterna, vi ska testa dem och sedan sätta samman allt. I slutet på 2012 hoppas vi kunna påbörja testflygningar.

Vad kan ni erbjuda era passagerare?

Enligt myndigheterna (Federal Aviation Administration) ska vi inte kalla dem passagerare. De kallas deltagare i en rymdresa (spaceflight participants). Lynx tar dem upp till atmosfärens översta skikt där de kan se Jordytans krökning. De kommer bland annat att se Stilla havet och Grand Canyon.
Lynx lyfter från ett flygfält. Den har fyra raketmotorer och stiger väldigt snabbt och brant. På 4 minuter når den resans högsta höjd, 60 kilometer. Hastigheten når upp till 2 Mach på tre minuter och då stängs motorn av. Efter uppfärden är rymdresenärerna tyngdlösa i ca en minut, sedan återvänder planet ner i atmosfären och utsätter dem för 4 g varefter planet glidflyger ner. Hela färden tar ca 45 minuter.

Har ni några kunder?

Ja. Vi har över 100 intresseanmälningar.

Vad kostar det att flyga med er?

95.000 dollar för en deltagare i en rymdresa. En del mindre experimentutrustningar kostar 5.000 dollar att sända upp.

Den aktuella farkosten kallas Lynx Mark 1. Ni planerar för en senare modell, Lynx Mark 2.

Ja, och den kommer vi att leasa ut till företaget Space Expedition Curacao. De vill flyga rymdturister från ön Curacao med början 2014.

Skulle ni vilja bygga en farkost som kan gå upp i omloppsbana?

Det finns vid vår horisont. Vi kommer att göra det.

Hur ser er tidsplan ut?

Det här är en experimentell verksamhet. Det är svårt att veta hur lång tid olika moment tar. Vi bygger ju ett raketplan! En raket med vingar har inte testats framgångsrikt sedan man flög X-15 på 50-talet.

XCOR Aerospace har funnits sedan 1999. Hur finansierar ni verksamheten?

Vår inkomst kommer från privata investerare, statliga kontrakt och kommersiella kunder. Vi backas inte upp av en miljardär med djupa fickor. 

 

 
Bigelow avskedar halva arbetstyrkan.

Det amerikanska företaget Bigelow som planerar att sända upp en uppblåsbar rymdstation har gjort bedömningen att det dröjer länge innan USA får bemannad rymdfart igen. Företaget ska övervintra genom att minska personalen kraftigt.
 (Källa: Space News. 2011-11-05)

Bigelow avskedar 40 av sina 90 anställda. Företaget har under de senaste åren framgångsrikt sänt upp två experiment med ryska raketer för att utveckla en rymdstation som kan blåsas upp när den kommit upp i omloppsbana. Man samarbetar med Boeing som håller på att bygga ett rymdskepp.

Företaget säger i ett uttalande att man hade hoppats att USA skulle ha sin nya rymdfarkost redo senast 2015. De olika privata företag som konstruerar olika typer av transportfarkoster eller bemannade rymdskepp drabbas ideligen av förseningar. Bigelow gör nu bedömningen att det inte är någon mening med att erbjuda en privatägd rymdstation om det sedan dröjer många år innan det finns rymdskepp som kan flyga till den.

Man väljer därför att avskeda halva personalstyrkan men bibehålla så många att man kan jobba vidare, men i långsammare takt. Den rymdstation man konstruerar nu kallas BA 330 System. 


Spacefaring Planet: Rymdekonomin är global.

Kina håller som bäst på med att sända upp satelliter för att skapa ett eget GPS-system. Detta är ett bra exempel på vad organisationen Space Foundation skriver om i sin ”Space Report 2011”: Rymdverksamheten blir allt mer internationell.
(Källa: Aviation Week & Space Technology. 2011-04-18)

Den amerikanska ideella organisationen Space Foundation bildades 1984 för att främja rymdaktiviteter genom utbildning, stipendier, konferenser osv. Varje år ordnar man en stor rymdkonferens, National Space Symposium. Årets konferens hölls nyligen i Colorado och då släpptes en rapport som visar vilken bredd världens rymdverksamhet har uppnått.

Från 1957 till 2010 har regeringar, företag och organisationer i 52 länder sänt upp en eller flera satelliter. De 75 största företagen i rymdbranschen fördelar sig på 26 länder.

Nya rymdnationer.

Mexiko och Syd-Afrika sänder upp sin första satellit, och dessa länder har nu skapat sin nationella rymdorganisation. Australien har länge samarbetat med andra länder i rymdsammanhang, men började 2009 skissa på en egen rymdorganisation och försöker utveckla sina höghastighetsflygplan till rymdskepp för suborbitala färder. Isle of Man är en ö som tillhör Storbritannien men är delvis självstyrande. Där har man skapat en organisation som på olika sätt ska stöda privata rymdföretag. Bl.a. har man sponsrat en konferens för de företag som tävlar om att bli först på månen med en privatbyggd farkost.

USA, Kina, Indien och Ryssland.

I ett nyhetsinslag på TV nyligen framställde man USA:s rymdframtid som att rymdfärjan slutar flyga, de flesta i rymdbranschen blir avskedade och Ryssland kommer sedan att vara den enda rymdnationen. Märkligt reportage. Sanningen är att den amerikanska bemannade rymdfarten har upplevt mångåriga pauser förut, t.ex. efter Apollo-projektet i väntan på rymdfärjorna och efter de två dödsolyckorna med rymdfärjan medan man förbättrade säkerheten. Nu blir det en paus igen mellan rymdfärjan och den nya rymdfarkost som redan börjat byggas. Om fem, sex år flyger NASA igen. Dessutom: Redan inom två år kommer amerikanska privata rymdskepp att frakta förnödenheter till rymdstationen.

Kina sände upp 15 satelliter under 2010. Några av dem var början på Kinas eget GPS-system. (Det existerande GPS-systemet är amerikanskt och två system under uppbyggnad är ryska Glonass och europeiska Galileo. Det kinesiska systemet kommer att omfatta 35 satelliter, hittills har man sänt upp 8 st och ska fortsätta uppskjutningarna 2012.

Indien har under många år satsat på satelliter som tillför nytta åt vardagslivet i Indien vad gäller jordbruk, utbildning, sjukvård m.m. men strävar nu efter att utveckla nya användningsområden. Man har sänt iväg farkosten Chandrayaan-1 som kretsade runt månen. Senare under 2011 ska man sända upp sin första astronomi-satellit, Astrosat. Och man hoppas förverkliga bemannad rymdfart under detta decennium.

Ryssland passade på att offentligöra nya planer för sin rymdverksamhet vid 50-årsjubileet av Gagarins rymdfärd. Man vill börja sända farkoster till andra planeter, vilket man ju gjorde på Sovjet-tiden. Dessutom ska man eftersträva en större marknadsandel av världens satellituppskjutningar. Ryssland håller även på att bygga en ny stor bas för bemannad rymdfart i Sibirien.

Avslutningsvis ett citat ur rapporten:
"The space community continues to grow in size and scope, and the number and range of countries partaking in space-related activities continues to increase each year."  


 

            
Senaste nytt om Spaceport America.

Spaceport America, som ska bli världens första privatfinansierade
rymdbas, ligger i New Mexiko nära samhället Truth or Consequences (Sanning eller konsekvens!!!). Start- och landingsbanorna invigdes i höstas och nu är rymdterminalen byggd. Just nu håller man på med inredningen.
(Källa: Aviation Week & Space Technology.2011-03-28)

Under tiden pågår glidflygtester av rymdskeppet SpaceShipTwo vid Scaled Composites fabrik i Kalifornien. Företaget Virgin Galactic ska flyga rymdturister med SpaceShipTwo. Företagets VD heter George Whitesides. Han säger att testerna ska fortsätta några månader till. Enligt honom går allt bra. Men han vill inte ge något datum för när testflygningar med raketmotorn ska inledas, inte heller när rymdturismen kan komma i gång.

"Vi hoppas kunna nå rymden nästa år (2012)", säger han. Hittills har ca 410 personer reserverat platser på Virgin Galactics kommande rymdfärder och ungefär hälften av dessa har redan betalat hela biljetten. Biljettpriset är 200.000 dollar.          

 


SpaceX lyckades idag sända upp sin raket Falcon 9 med rymdfarkosten Dragon. 
(2010-12-08) 

Den här raketuppskjutningen är speciell på en massa olika sätt. Vad företaget SpaxeX lyckats med är att upprepa något som bara de mest framgångsrika rymdnationerna gjort förut. Så här beskriver man själv sin prestation i ett pressmeddelande:

"SpaceX launched its Dragon spacecraft into low-Earth orbit atop a Falcon 9 rocket at 10:43 AM EST from Launch Complex 40 at the Air Force Station at Cape Canaveral.

The Dragon spacecraft orbited the Earth at speeds greater than 17,000 miles per hour, reentered the Earth’s atmosphere, and landed in the Pacific Ocean shortly after 2:00 PM EST.

This marks the first time a commercial company has successfully recovered a spacecraft reentering from low-Earth orbit. It is a feat performed by only six nations or government agencies: the United States, Russia, China, Japan, India, and the European Space Agency."    


 

DRÖMMEN OM ETT RIKTIGT RYMDSKEPP.
(Källa: Aviation Week & Space Technology. 2009-01-26)

Det finns ca 20 företag som just nu försöker bygga den nya typen av rymdfarkost. Bort med trestegsraketer – in med riktiga rymdskepp. Ett ”riktigt” rymdskepp lyfter med egen kraft eller möjligtvis med hjälp av ett flygplan eller ett enda raketsteg. Efter genomförd rymdfärd kan rymdskeppet återanvändas ett antal gånger. Några av de mest kända företagen i denna nya verksamhet heter: SpaceDev, Benson Space, Blue Origin, Rocketplane Global och Virgin Galactic.

De nya företagen hoppas hitta ett billigare sätt att ta sig ut i rymden. Det gamla sättet innebär ju att man använder engångsraketer som ramlar ner och mestadels blir förstörda. Men det är inte säkert att en återanvändbar raket blir billigare. På Arielspace har detta varit uppe till diskussion tidigare. (Den artikeln finns att läsa längre ned på denna sida.)

Det är inte troligt att de här företagen som bygger rymdskepp kommer att gå med vinst i början. Det mest lovande området verkar vara rymdturism.

Här berättas lite översiktligt vad som är på gång…

SpaceDev
bygger rymdskeppet Dreamchaser som ska kunna ta nio passagerare. Spacedev vill utföra frakter till rymdstationen, men har inte vunnit NASA:s fulla gillande!

Benson Space Corporation grundades av Jim Benson, tidigare VD för Spacedev. Han ville bygga en rymdturistversion av Dreamchaser, men år 2007 ändrade han sina planer. Den nya designen är en vidareutveckling av olika raketplan och flygplan som USA:s flygvapen experimenterat med: X-2, X-15 och T-38. Benson tror sig ha funnit ett sätt att bygga en billig rymdfarkost.

Blue Origin vill ägna sig åt rymdturism och utvecklar därför ett rymdskepp som ska lyfta och landa vertikalt. Farkosten är avsedd för tre passagerare som ska befinna sig i ett utrymme högst upp. Företaget ska bygga ett antal prototyper som ska testas vid en rymdbas i Texas.

Rocketplane Global bygger på sitt rymdskepp Rocketplane XP, en ny design som presenterades år 2007. Den nya farkosten ska kunna ta fem passagerare.

De hittills nämnda företagen har ännu inte genomfört någon rymdfärd men alla lovar att flyga inom några år.

Då intar ju företaget Virgin Galactic en särställning. Företaget vidareutvecklar en farkost som redan nått upp i rymden två gånger. Dessutom har Virgin redan en stor kundbas. 250 personer har redan betalat en handpenning på 20.000 dollar var. Dessutom har 80.000 personer hört av sig och visat någon typ av intresse. Innan Virgins rymdskepp SpaceShipTwo fraktat en enda kund har företaget redan dragit in ca 25 miljoner dollar. Om de andra företagen planerar att flyga inom några år så planerar Virgin Galactic att ha dragit igång regelbundna rymdturistresor år 2010. Redan det första året vill man genomföra 50 flygningar!

Det återstår att se hur länge det dröjer innan rymdturistverksamheten går med vinst.


GÅR DET ATT TJÄNA PENGAR PÅ RYMDTURISM?

Personal Spaceflight Federation har redovisat de amerikanska rymdturistföretagens ekonomiska resultat för 2007.
(2008-10-19)

Försäljning.

De amerikanska företagen i rymdturistbranschen hade en sammanlagd omsättning på ca 250 miljoner dollar under 2007. Det var en ökning med 50 % från 2006. Företagens samarbetsorganisation heter Personal Spaceflight Federation och den kom med en rapport i maj 2008.

Man hade givit marknadsundersökningsföretaget Tauri Group i uppgift att sammanställa rapporten. 19 företag ingick i undersökningen. Rymdturismbranschen hade 2007 en omsättning på 260 miljoner dollar. I undersökningen har man delat in omsättningsbeloppet i tre inkomstkällor:

1.försäljning, utveckling och stöd (206 miljoner)
2.tjänster (39 miljoner)
3.rymdturistföretagens försäljning av annat (15 miljoner)

Större delen av beloppet, 206 miljoner dollar, utgörs således av försäljning, utveckling och stödtjänster. Här ingår farkosten Space Ship Two som Scaled Composite utvecklar för Virgin Galactic. Ett annat exempel är företaget SpaceX med raketen Falcon 9 och farkosten Dragon som delvis finansieras av NASA.

I själva verket svarar bolaget SpaceX för större delen av omsättningsökningen från 2006 till 2007. Vid beräkningen har man ansett att raketerna Falcon 1 och Falcon 9 ska inkluderas eftersom slutmålet är bemannad rymdfart. Bolagen Kistler och Orbital har inte inkluderats eftersom de satsar på transport av förnödenheter till rymdstationen.

Kategorin ”tjänster” drog in 39 miljoner dollar. Här inkluderas betalningen för en färd till rymdstationen med ryska Soyuz. Dessa flygningar bokas av företaget Space Adventures och kostar ca 20 miljoner dollar styck. Huvuddelen av biljettpriset tillfaller den ryska rymdorganisationen. I de 39 miljonerna ingår även bokningar hos Virgin Galactic för kommande rymdfärder.

Rymdturistbolagen säljer även varor och tjänster som inte hör samman med kärnverksamheten – det är förstås ett sätt att dra in pengar för att täcka de höga utvecklingskostnaderna.

Vilka investerar?

Vilka är det då som investerar i rymdturism i USA? Investeringarna för 2007 uppgår till en miljard dollar. Rapporten visar att det fortfarande huvudsakligen är privatpersoner som står för dessa investeringar. Det är personer som skapat en förmögenhet på något annat affärsområde och sedan investerar i rymdverksamhet. De står för en halv miljard dollar. Det näst största investeringsbeloppet, 250 miljoner dollar, kommer från staten. Slutligen står riskkapitalbolagen för ca 250 miljoner dollar.

Antalet anställda och fabriksytan!

Förutom omsättningen och investeringarna har Tauri Group också tittat på antalet anställda. De 19 företag som är medlemmar i Personal Spaceflight Federation har sammanlagt 1,227 anställda. Av dessa arbetar 470 hos SpaceX.

Avslutningsvis har rapporten tittat på fabriksytor! SpaceX har lokaler som omfattar 46.000 kvadratmeter – dubbelt så mycket som övriga 18 bolag har tillsammans. Men Bigelow Aerospace som håller på att bygga en uppblåsbar rymdstation är just nu i färd med att utöka sina fabrikslokaler med 18.000 kvadratmeter. Bygget beräknas vara klart år 2010.

(Rapporten publicerades 31 maj på 27:e årliga konferensen för ”International Space Development”)

 

Rymdbeskattning och rymdjuridik:
KAN SÄNKT MOMS GÖRA DET LÄTTARE ATT NÅ UT I RYMDEN? 
Källa: Space News. 2008-04-01.

Moms.

Som framgår av ett antal texter på Arielspace höll Rymdbolaget och Virgin Galactic presskonferens 1 april på Esrange. Den internationella rymdtidningen Space News hade sänt en egen reporter till presskonferensen. I sin artikel tar han upp en del som inte framgår av Rymdbolagets pressmeddelande. Det gäller frågeställningar kring beskattning och juridik!

Sven Grahn talade på presskonferensen om de utredningar som Rymdbolaget gjort för att möjliggöra rymdturistresorna. Han pratade också on skatteproblem! Man hoppas få rymdturism klassat på samma sätt som de mindre raketer och de jättelika forskningballonger som man hittills hanterat. Verksamheten med dessa har en skatteförmån och det gäller moms. Det svenska pålägget för moms är 25 % vilket tydligen är högt vid internationell jämförelse. Man undersöker om rymdturismen skulle kunna ha lägre moms i likhet med ballongexperimenten.

Juridik.

Rymdbolaget har bedrivit sin verksamhet vid Esrange så länge att myndigheterna har haft tid på sig att utveckla vilka regler och lagar som ska gälla vid skador och risker för tredje man, t.ex. de boende i området. Samma regelverk borde kunna gälla för Virgin Galactics aktiviteter.

Företrädare för rymdturistföretag i USA har sagt att marknaden till att börja med kommer att omfatta rika rymdintresserade personer. Tanken är att dessa resenärer ska skriva på ett papper där de intygar att de är medvetna om riskerna och att de inte kommer att stämma rymdbolaget om något går snett. Men om resenären dör i en rymdolycka kommer förmodligen dennes släktingar att stämma bolaget på astronomiska (!) belopp i alla fall. Spaceport Sweden och Virgin måste fundera på hur de ska parera detta. Man har ju också hela tiden frågeställningen om försäkringar. Kan Virgin försäkra sin farkost? Hos vilket försäkringsbolag kan rymdturisterna ta en försäkring?


Mera juridik: Denna sommar, dvs 2008, kommer Virgin att testflyga sitt nya rymdskepp Space Ship Two. Därefter måste man övertyga en myndighet i USA, Federal Aviation Administration, om att de bör godkänna farkosten som kapabel att flyga. När man erhållit sitt certifikat från myndigheten kan man ta ställning till vilket datum de kommersiella flygningarna ska inledas. Enligt Virgins VD Will Whitehorn hoppas man kunna flyga 2009 från basen i New Mexico. Från Sverige skulle man kunna börja flyga år 2012 eller år 2013.


Var Spaceport Swedens presskonferens på Esrange ett västgötaklimax?
Av Ariel Borenstein. 2008-04-03

27 mars 2008 kom ett pressmeddelande från Rymdbolaget om att man skulle hålla en presskonferens 1 april om sina fortsatta planer för rymdturism. Jag var väldigt förväntansfull över vad som skulle tillkännages och ojade mig över att jag inte hade någon möjlighet att närvara. Men presskonferensen verkar mest ha blivit ett västgötaklimax. (Ifall ni inte vet vad ordet betyder så är det: Stora förväntningar byggs upp och så följer ett klimax som är en besvikelse, en bagatell)

Svenska media struntade i händelsen. Inget på TV eller i dagspressen. Däremot väckte presskonferensen en del uppmärksamhet i utlandet. Ett antal större webbplatser publicerade Rymdbolagets pressmeddelande rakt av. Den stora rymdtidningen Space News sände en egen reporter.

Men fanns det något nytt att rapportera? Tja, det vardagliga slitet med att bygga rymdskepp, ordna bostad och mat för rymdturisterna, förhandla med myndigheter osv går sin gilla gång. Så egentligen är det väl bra att det inte fanns några överraskningar att rapportera. Som Sven Grahn från rymdbolaget sa: ”Vi har inte stött på några större problem och vi räknar inte heller med att göra det.”


 

 

RYMDTURISM - HUR BLIR 2008?  

(2008-01-09)

”Många som betalat handpenning är så ivriga att få komma ut i rymden att de skulle resa i en papperspåse om det var vad som krävdes!”

2007 var ett händelserikt år för privat rymdverksamhet. Hur ser det ut inför år 2008? Den privata rymdfarten måste lösa ett ganska stort antal problem innan den kan blomstra. Det svåraste är förstås att utveckla tekniken så att den fungerar. Men det finns också jordbundna problem: projekten måste finansieras och försäkras, och dessutom måste verksamheten följa lagar och myndighetsbeslut.

Tidningen Space News har intervjuat ett antal nyckelpersoner inom den privata rymdbranschen om hur de ser på det kommande året. Här följer ett utdrag ur några av intervjuerna.

Peter Diamandis, ordförande och VD för X Prize Foundation som finansierade det pris som ledde till den första privata rymdfärden. Organisationens huvudkontor finns i Santa Monica, Kalifornien:

”Vi behöver några vinnare. Några möjliga ”vinnande händelser” under 2008 kunde vara: bolaget Space X med Elon Musk i ledningen gör en lyckad uppskjutning av Falcon 1, Virgin Galactic visar upp sitt nya rymdskepp, något privat rymdbolag lyckas sända upp sin raket i omloppsbana, om många bolag konkurrerar om Google Lunar Prize (första privata månlandaren ger 30 miljoner dollar i prispengar.)

Om vi bara kunde framstå som mer övertygande gentemot den finansiella sektorn och få tillräckligt stark finansiering för att driva ett framgångsrikt rymdprojekt! Om något rymdbolag blev tillräckligt framgångsrikt för att få sin aktiekurs att sticka iväg så skulle branschen förstås få stor uppmärksamhet.”

Originalcitat från Peter Diamandis: ”You had Spacehab and Orbital Sciences go public as pseudo-commercial space companies. But they have been a flat stock price for 20 years. We really need someone to to have a Netscape event.”

Ester Dyson, VD för EDventure Holdings med huvudkontor i New York, har investerat i XCOR Aerospace, Space Adventures, Constellation Services och Zero Gravity Corp.

“Jag tror att det kommer att bli lättare att hitta finansiärer för rymdprojekt under 2008. Men jag tror också att de privata rymdbolagen kommer att göra tekniska framsteg under året.

Förhoppningsvis kan någon rymdhändelse fånga allmänhetens intresse. Kanske någon filmstjärna gör en rymdresa? Under 2008 ska Richard Garriot, son till en astronaut, åka upp till rymdstationen. Kanske det är en sådan händelse som väcker extra uppmärksamhet?

En enstaka händelse – eller en film – kan få intresset hos allmänheten att ta fart. Filmen You´ve Got Mail satte extra fart på användningen av e-mail. Kanske Virgin Galactic kan övertala något TV-bolag att låta en scen i en film utspela sig i suborbital bana.”

Originalcitat från Ester Dyson: ”In 2008 we´ll see progress in actually building and testing spacecraft and components.”

Alex Tai, VD för Virgin Galactic och ordförande för Personal Spaceflight Federation (en sammanslutning för företag som försöker bygga raketer, rymdfarkoster eller rymdstationer).

”Virgin Galactic fortsätter sitt samarbete med Scaled Composites för att bygga rymdfarkosten SpaceShipTwo och flygplanet White Knight 2 som ska lyfta upp farkosten till rätt höjd för start av raketmotorn. Företagen analyserar fortfarande vad som gick fel på basen i Mojave 2007 när utrustningen exploderade vid en test och några personer dog.

Under 2007 har Virgin Galactic skrivit avtal med National Aerospace Training and Research Center i USA om att använda deras centrifug vid utbildningen av rymdturister. Virgin Galactic har hittills tagit in 31 miljoner dollar i depositioner från framtida rymdturister. Vi ska naturligtvis anstränga oss för att uppfylla resenärernas förväntningar, t.ex. erbjuda bra utsikt under resan och också ett hotell av hög klass under utbildningsperioden.”

Originalcitat från Alex Thai: ” One of the shocks is that a lot of people just want to go…and they don´t care what it´s like. They´ll go in a brown paper bag because they just want to go into space!”



GOOGLE OCH X PRIZE FOUNDATION UTLYSER MÅNTÄVLING
  

X Prize Fundation och Google erbjuder 30 miljoner dollar för privata månlandare.
Källa: Aviation & Space Technology 17 september 2007. 

Företaget Google vill uppmuntra till privata månfärder! Bolaget samarbetar med
X Prize Foundation som utlyst en tävling om vem som kan landsätta en obemannad farkost på månen. Tillsammans har de två utlovat 20 miljoner dollar i prispengar för det privata företag som senast före utgången av år 2012 kan landsätta en farkost på månen. Extra miljoner utlovas också för tävlingsdeltagare som kan klara ett antal andra uppgifter, t.ex. förflytta ett månfordon mer än 5 km på månens yta.

Omedelbart efter att X Prize Foundation utlyste tävlingen 13 september anmälde sig den första deltagaren. Det är ett team från Carnegie Mellon–universitetet i Pittsburgh och består av ett antal forskare som framgångsrikt konstruerar robotar.

Ordföranden för X-stiftelsen, Peter Diamandis, säger att ”tävlingen hjälper till att driva på utvecklingen av robotar. Månen är en tröskel till resten av solsystemet”.

Och en av grundarna av Google, Larry Page, säger " vetenskapen tycks ha marknadsföringsproblem. Men vetenskap och ingenjörskunskap är det enda som kan skapa ökad produktivitet. Vi hoppas att denna tävling med sitt ambitiösa mål kan bidra till att förbättra människans villkor."

Förutom prispengar för obemannad landning utlovas extra miljoner för det team som hittar is på månen, kan landa på samma ställe som tidigare bemannade färder eller kan sända hem bilder och filmer från månen.

Om tidningen Aviation & Space Technology: Det är en internationell tidning som till större delen innehåller artiklar om civilt och militärt flyg men även en del artiklar om rymdindustrin.


FÖRETAG INOM RYMDTURISM TROR PÅ BRA UTVECKLING UNDER 2007. 
Källa: Space News 

"Personal Spaceflight Federation" bildad.

Den framväxande industrin för rymdturism hoppas på flera framsteg under 2007. De amerikanska myndigheterna håller på att lagstifta om rymdturism, man diskuterar försäkringsregler för privata rymdresor, nya rymdhamnar byggs och flera bolag testar egna bärraketer och rymdfarkoster. Nyligen bildades i USA en organisation med namnet ”Personal Spaceflight Federation” (förkortat PSF).

”Vi står fortfarande på tröskeln, vi befinner oss i ett utvecklingsskede,” säger organisationens VD Bretton Alexander, som även är vice VD för bolaget Transformational Space Corporation. Organisationens kontor finns i Washington. PSF är ett samarbete mellan ett tiotal företag och organisationer som sysslar med rymdturism. Man vill skapa gemensamma regler och också bevaka kommande lagstiftning. Bland medlemmarna finns bolag som utvecklar raketer, bygger rymdhamnar m.m. Några exempel: Bigelow Aerospace som håller på att konstruera en uppblåsbar rymdstation. Space X, Spacedev, RocketPlane-Kistler och XCOR Aerospace som håller på att bygga bärraketer och rymdskepp.

Inom några månader kommer de amerikanska myndigheterna (U.S. Federal Aviation Administration Office of Commercial Space Transportation) att bestämma vilka regler som ska gälla för den licens som krävs av ett företag som vill sända upp passagerare i rymden. Reglerna ska dels skydda allmänheten, dels skydda passagerarna. Passagerarna -"Space Flight Participants"- måste kunna göra sig en bild av hur bra säkerheten är vid resan.

PSF förutspår fortsatt forskning och utveckling på ett antal farkoster och rymdbaser under 2007. "Vi tror på en första flygning under 2009." Organisationen anser att det behövs utveckling också inom områden som inte berörs av myndigheternas beslut om regler, t.ex. vad gäller försäkringar. Bretton Alexander säger: "Både rymdindustrin och denna organisation måste lägga en del energi på försäkringsfrågorna. Vi måste se till att det finns fungerande försäkringar till en rimlig kostnad. Vi måste se till att industrin för rymdturism kan överleva följderna av en olycka, för det är troligt att en olycka inträffar någon gång unde de första åren.

Lysande utsikter för 2007.

"Om 2007 kan fortsätta på samma sätt som 2006 slutade så kommer industrin för rymdturism att vara i god form", säger William Pomerantz, chef för X-price Foundation (som utlyste ett pris på 100 miljoner dollar som drog igång tävlingen om det första privata rymdskappet). Pomerantz berättar vad som är på gång inom rymdturismen:

Företaget Blue Origin ska försöka bygga ett rymdskepp för suborbitala färder med passagerare. 13 november utförde företaget en obemannad testflygning av sin farkost Goddard. Blue Origin finansieras av Jeff Bezos, grundaren av internet-bokhandeln Amazon.com. Testflygningen skedde vid bolagets egen rymdhamn i Texas. Fler testflygningar kommer att utföras under 2007.

I oktober hålls en tillställning som heter Wirefly X Prize Cup i USA. Där ska olika företag visa upp sina projekt inom rymdturismen.Man kan förvänta sig ett antal nyheter och överaskningar.

I New Mexiko pågår planeringsfasen av Spaceport America. Här ska byggas en rymdbas som ska bli huvudkontoret för Virgin Galactic, Richard Bransons rymdbolag. Basen planeras ligga i närheten av samhällena "Sanning eller konsekvens" (!) och Las Cruces. 21 december förvärvade bolaget hyresrättigheterna till ett område på 72 kvadratkm. 3 april ska innevånarna i Dona Ana County i södra New Mexiko rösta om en speciell skatt som ska bidra till att finansiera rymdhamnen! Skatten skulle ge 6,8 miljoner dollar per år i 20 år.

Det är inte bara Virgin Galactic som skulle använda Spaceport America. Även bolaget UP Aerospace har visat intresse. Bolagets första testflygning, från en annan rymdhamn, misslyckades. Vid en suborbital färd störtade rymdskeppet Space Loft XL efter 90 sekunder. Också det brittiska bolaget Starchaser Industries vill använda Spaceport America. Bolaget håller på att utveckla farkosten Thunderstar, och man hävdar att man kan ta upp betalande passagerare redan 2009.

En tjänsteman på FAA, Patricia Grace Smith, säger att 2007 kan bli ett avgörande år för rymdturismen." Under året kommer aktiviteten att öka, med affärsplaner, tillverkning, testflygningar osv. Vi kommer allt närmare den dperiod då bemannade flygningar inleds. Den springande punkten för allt detta är säkerheten. Alla i branschen är överens om att säkerhet är det viktigaste målet. När man lyckats göra rymdfärderna tillräkligt trygga kommer rymdturismen att accepteras av allmänheten i så hög grad att den blir rutin. Så testerna av de blivande rymdskeppen är förstås viktiga och vi kommer att se mer av detta under 2007."


EN PRIVAT RYMDSTATION...NÄSTAN
Källa: Space News. 2 juli 2007.


Bigelow Aerospace, USA, sände 28 juni upp en prototyp av en rymdstation. Genesis 2, en uppblåsbar rymdstationsmodell, gick in i bana runt jorden. Ombord finns kameror som tar bilder både utanför och inne i rymdstationen. Genesis-2 för med sig ett antal föremål som tillhör betalande kunder, bl.a. souvenirer, levande insekter och ett Rymd-Bingo. Stationen sändes upp med en Dnepr-bärraket från den ryska missilbasen Yasny i regionen Orenburg. Enligt rapporter från Bigelow fungerar rymdstationen bra. Även Genesis 1, som sändes upp 12 juni 2006, fortsätter att att fungera.  


 

SPACEPORT SWEDEN SKRIVER AVTAL MED VIRGIN GALACTIC.

Källa: Rymdforums web-plats. 26 januari 2007.

Privata rymdfärder håller på att bli verklighet. Nu kan Sveriges rymdindustri delta i denna utveckling.

26 januari invigdes Spaceport Sweden officiellt vid Kiruna flygplats av näringsminister och vice statsminister Maud Olofsson.
Spaceport Sweden, som utgörs av en handfull Kiruna-baserade organisationer, startar sin verksamhet genom att teckna kontrakt med Virgin Galactic, världens första kommersiella rymdflygföretag som erbjuder allmänheten möjlighet att bli astronauter.

Enligt kontraktet skall parterna genomföra en studie rörande legala och driftsmässiga krav för uppsändning av Virgin Galactics farkoster från Spaceport Sweden. Målet är att studien skall resultera i ett driftsavtal som innebär att Spaceport Sweden blir Virgin Galactics första rymdbas utanför USA.


Den äldsta artikeln på den här sidan: 

DRÖMMAR OM RYMDEN.

Källa: Aviation & Space Technology. 30 oktober 2006.

Det säljs inte några aktier i rymdbolag ännu, men riskkapital och statliga pengar bidrar till att skapa en privat rymdindustri i USA.

Entreprenörer från rymdturismindustrin har samlats i Las Cruces för att delta i den rymdhisstävling som anordnas av organisationen X-price. Några av deltagarna berättar att de upplever ett mycket större intresse från riskkapitalister och banker nu när många projekt lämnat ritbordet och blivit till riktiga raketer.

Samtidigt har NASA ökat ansträngningarna för att gynna privat rymdfart helt enkelt för att man behöver hjälp i sina olika projekt: allt från astronautträning till experiment med farkoster på hög höjd där luften är lika tunn som på Mars.

Entreprenörerna tror att den privata rymdindustrin nu nått en kritisk gräns där det kommer att bli mycket lättare att hitta finansiärer. "Det här påminner mycket om industrin för fiberoptik". säger Greg Olsen, en man som blev förmögen på just den industrin och nu leder företaget GHO Ventures. "Vi sysslade med avancerad teknologi i årtionden men den var inte kommersiellt gångbar, och sedan hände något. Plötsligt spåddes fiberoptiken en strålande framtid och folk blev som tokiga av entusiasm och ville investera. Jag är övertygad om att den privata rymdbranschen nu står inför ett genombrott."

Olsen är inte bara en riskkapitalist. Vad som gör honom unik är att han själv varit ute i rymden. Han är en de hittills fyra privatpersoner som färdats till rymdstationen med en rysk Soyusfarkost. I oktober 2005 betalade han 20 miljoner dollar för att få vistas i 8 dagar på den internationella rymdstationen. Avtalet ordnades av rymdresebyrån Space Adventures. Han och de andra rymdresenärerna väcker hoppet om en rymdresemarknad. Suborbitala rymdresor förväntas bli den nästa stora marknaden inom privat rymdverksamhet.

(Ett skönlitterärt tips från denna web-site: Läs Robert Heinleins science-fictionroman "Friday" där han skriver om suborbitala resor och om rymdhissar. Boken utkom 1982 och han förutspår att man i framtiden kommer att kunna resa på en timme mellan kontinenterna med suborbitala raketer. Men det finns ett problem: hastigheten är så enorm att om något går fel hinner piloten svårligen göra något. Lösningen på problemet är att piloterna är människor med superfömågor, bland annat blixtsnabb reaktionsförmåga, framodlade i laboratorier. Profetian om suborbitala resor håller på att bli verklighet och NASA experimenterar med rymdhissar. Kommer profetian om laboratorieframställda människor också att bli sann? Läs boken, den handlar både om rymdfärder och sex. Vad mer kan man begära av en roman?)

Den privata rymdindustrin fick ett uppsving av den tävling som stiftelsen X-prize utlyste för några år sedan. Prissumman på 10 miljoner dollar vanns av flygplanskonstruktören Burt Rutan och hans bolag Scaled Composite. Rymdskeppet hette SpaceShipOne och flögs så högt upp att det nådde den officiella gränsen till rymden. Piloten såg den svarta rymden och stjärnorna och var tyngdlös under några minuter. Nu arbetar flera nystartade företag på farkoster som ska kunna prestera tyngdlöshet och en blick ut i den verkliga rymden - och biljetten kommer att kosta ungefär 200.000 dollar, dvs ca 1,5 miljon kronor. 

 








Uppdaterat 2024-02-24