GKN Sweden


Detta har GKN i Sverige ägnat sig åt under 2012.
(Källa: Rymdstyrelsens årsredovisning för 2012) (Publicerat på Arielspace 2013-05-05) 
 
GKN tog under 2012 över Volvo Aero:s flyg- och rymdverksamhet i Trollhättan. Året har varit bra för GKN:s och Europas bärraketverksamhet med sju lyckade uppskjutningar av Arianeraketen.
Huvudaktiviteter för turbinverksamheten har förutom fortsatt utveckling av två nya turbiner till Vinci motorn, varit en lyckad motorprovning av en uppdaterad konstruktion av väteturbinen på Vulcain 2 motorn.
Inom sektorn för raketmunstycken har märkts ett ökat intresse  i Europa och USA för GKN:s så kallade sandwichteknologi, baserat på arbete inom tidigare utvecklingsprogram.
Under året har samarbetet med Högskolan Väst utökats inom det svenska NRFP2-programmet. 



Jag ville ta semester från rymden men då händer detta:
AB Volvo säljer Volvo Aero till brittiska GKN för 6,9 miljarder kronor. Det måste jag ju bara rapportera om. Pressmeddelande från Volvo 2012-07-05:


AB Volvo säljer koncernens dotterbolag Volvo Aero till den brittiska verkstadskoncernen GKN för motsvarande 6,9 miljarder kronor.

”GKN är en stark ny ägare till Volvo Aero”, säger Volvos koncernchef Olof Persson. ”I GKN får Volvo Aero en ägare som kan ge bolaget bästa möjliga förutsättningar för att utvecklas vidare inom sin bransch.” För ett genomförande av affären krävs godkännande av berörda myndigheter.

Som ett led i att ytterligare renodla Volvokoncernen mot tunga kommersiella fordon, inledde AB Volvo i slutet av november förra året en process för att undersöka möjligheterna att hitta en ny ägare till Volvo Aero. En grundläggande förutsättning för en försäljning av Volvo Aero har hela tiden varit att en ny ägare skall kunna erbjuda Volvo Aero en struktur som ger bolaget förbättrade möjligheter att utvecklas inom sin bransch.

Sedan dess har AB Volvo fört diskussioner med ett antal potentiella köpare.
”Det har funnits ett stort intresse för Volvo Aero men GKN är det bolag som vi anser kan erbjuda bäst förutsättningar för Volvo Aeros framtida utveckling”, säger Olof Persson. ”Affären förbättrar våra möjligheter att ytterligare renodla och utveckla vår kärnaffär inom kommersiella fordon samtidigt som Volvo Aero får en ägare som både har viljan och förmågan att utveckla och stärka bolaget.” Affären beräknas slutföras under det tredje kvartalet 2012.

GKN är en global koncern med ca 45 000 anställda i mer än 30 länder. Bolaget är underleverantörer till bland annat fordons- och flygindustrin. 2011 omsatte GKN cirka 63,5 miljarder kronor varav 15,8 miljarder kronor inom GKN Aerospace.

Uppgifter från Wikipedia:

GKN utläses Guest, Keen, Nettlefolds. På 1700-talet skapades en fabrik i Wales med namnet Dowlais Ironworks. År 1767 blev John Guest chef för fabriken. Dowlais Ironworks var framgångsrikt och år 1900 gick man ihop med företaget Patent Nut and Bolt Company ägt av Keen. År 1902 köptes Nettlefolds Limited, grundat 1854. GKN har således sina rötter i företag som grundades på 1700-talet och 1800-talet och som hela tiden utvecklats. Också under de senaste hundra åren har man expanderat.



"
Volvo Aero upp som en raket" - men ännu ingen ny ägare. 

Volvo Aero gör en dundervinst för årets första kvartal. Vinsten blev 235 miljoner kronor, hela 200 miljoner kronor mer än förra året. Det går bra för Volvo Aero och vinsten för företaget ökade jämfört med samma period i fjol, visar kvarttalsrapporten som presenterades i dag.
(Publicerat: torsdag 26 april av Nyheter P4 Väst) 

Vinsten för Volvo Aero ökade under det första kvartalet jämfört med i fjol och landade på 235 miljoner kronor, vilket är 200 miljoner mer än i fjol. 

Enligt företaget är anledningarna flera. Bland annat en följd av en positiv trend med högre produktivitet och färre störningar i produktions-anläggningarna. Men även en högre dollarkursen har lett till ett bättre resultat. 

Flygbranschen för just nu en rätt ljus tillvaro, för vi flyger allt mer och den globala passagerartrafiken ökade med nästan nio procent i februari, jämfört med samma månad i fjol, enligt den internationella transportorganisationen. 

Samtidigt pågår AB Volvos arbete för att hitta en ny ägare till Volvo Aero. Det var i höstas som man meddelade att Volvo Aero var ute till försäljning. En ny ägare skulle hittas innan sommaren, sa AB Volvo då. Men än så länge finns inget nytt att säga om det, enligt AB Volvo
Uppdaterat 2021-11-24